När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Hej, prissättningen på högkvalitetsprint, som är svårt att skilja från originalen, är lite knepig. Vilken strategi skall man applicera? Eller hur skall man kunna känna av vad köpare är villiga att betala? Originalen har vi ganska klar uppfattning om.
Vi försöker paketera personligt, ge lite exklusiv känsla och kommunicerar med varje enskild kund. Det är små serier på 10 bilder kanske, numrerade, stämplade, i passepartout. Det är ganska mycket jobb, och vi vill inte bara lägga på ett påslag. Man kan jämföra med olika billighetsprint-affischen, men vi vill hitta en egen nisch.
Hej Sven,
Konst och pris är svåra saker och det pris du kan ta beror mycket på vilken kundgrupp du vänder dig mot och både vilka konstnärer, och vilka av deras tavlor, du gör print av. Med de särskiljare du har ska du naturligtvis ta betydligt mer betalt än de som säljer billiga affischer.
Jag förslår att du går ut med relativt höga priser och ser vilken försäljningsnivå du får. Detta eftersom pris är det starkaste marknadmeddelandet om kvalitet och exklusivitet, och det du gör, i de låga serier du pratar om, ska ju vara exklusivt. Om du inte får den försäljningsnivå du behöver får du ge relativt låga rabatter i stället för att sänka priset. Detta eftersom pris driver kundens värdeuppfattning och en rabatt betyder att köpet blir ett kap! Men om rabatten är för hög så drar det ner kundens värdeuppfattning.
Om det visar sig att ett relativt högt pris med rabatt inte ger ökad försäljning så var startpriset inte högt nog och det ska då höjas, eller det var alldeles för högt till att börja med. Det är därför en mätning av betalningsviljan allltid är den bästa lösningen.
Hoppa detta hjälper.
Per
Tack Per,
vi skall fundera hur vi lägger oss. Jag kom just tillbaka från Formex-mässan och har tittat lite på hur andra saluför sina bilder, även om det mest verkade vara posters, dvs ganska enkla material och inte ålderbeständiga tryckmetoder.
Intressant är din idé att inte sänka priserna vidare, utan att arbeta i en annan riktning.
hälsningar Sven
Hej Sven,
Det handlar om att prissättningspsykologi. Både ett för lågt pris och för högt pris ger låg försäljning. Vi har alla varit med om att vi tittat på något vi funderar att köpa men tycker att priser är så lågt att vi inte tro produkten eller tjänsten kan vara bra nog. Samma gäller dina produkter för dina kunder.
- Per