Senaste inläggen

Uppgifter till unga studenter av IT som söker extra jobb

Hej
Jag jobbar idag som IT konsult för ett större Telekom bolag och får mycket frågor av studenter som studerar programmering om extra jobb och en önskan att få in en fot på jobb marknaden.
Så är det så att det är så att ni har mindre enkla IT uppgifter som att ta fram ett Excel markro eller kanske ett program för utlägg underlag ell...

Kategori: Allmänt

Upphovsrätt på bilder

Jag gjorde ett jobb för 11 år sedan åt ett film produktionsbolag. Mitt uppdrag var att filma. På min fritid tog jag stillbilder med min privata kamera. I avtalet står det: "XX förvärvar genom detta avtal för all framtid exklusiv rätt till samtliga immateriella rättigheter till Arbetstagarens prestationer enligt detta avtal."
Min fråga är: <...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

anställd samtidigt som att driva eget inom samma branch

Har fått ett jobberbjudande inom samma branch som mitt företag finns. Arbetsgivaren ser inget hinder att jag fortsätter driva eget då det i dagsläget är liten omsättning och ingen direkt konkurrens. Anställd på heltid och ska då hinna med att driva eget övrig tid? Något jag bör tänka på? Någon som har erfarenhet av att driva eget på detta sätt?

Starta ab

Tjena.
Jag har skulder på kronofogden.
Har även skuldsanering.
Min tjej satte sitt åkeri ett ab i konkurs och startade ett nytt åkeri men de drog in fskatten pga pågånde konkurs.
Hon kunde kan få fskatt när konkursen är Klar.
Så tänkte om jag kunde starta ett ab och hon tar över bolaget när konkursen är Klar.

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Jag är redo, men jag har frågor.

Nu har jag suttit och velat sedan jag var 15 om jag ska starta eget eller inte. Mycket beror på att jag inte trott så jäkla mycket på mig själv. Men i år i April drog min pappa upp sitt egna företag och det fick mig att bli lite mer motiverad. Jag är just nu 17 år, fyller 18 nästa år, bor hemma och har ett jobb utanför skolan och har en inkomst på...

Driva enskild firma tillsammans med make/maka?

Hej allihopa!

Jag arbetar för tillfället som anställd 100% på en arbetsplats och har vid sidan av det tänkt starta ett eget företag tillsammans med min make med mig som ägare.

Tanken är att vi ska arbeta tillsammans men med olika arbetsuppgifter inom företaget, mina kommer att ske hemifrån med pappersarbete och telefon...

Gjort inköp men ej tagit en fullständig faktura. Vad gör jag?

Har handlat på mitt företagskort. Men visste inte att köp över 4000 kräver en fullständig faktura.
Nu har jag fått nedslag på flera avdrag som är helt korrekta trots att dom är godkända i övrigt.
Dvs inköp som är nödvändiga för min verksamhet.

Kontaktade företaget som jag handlat på och dom säger att det inte går att åt...

Hur bokföra förlust i intressebolag

Hej,
Mitt aktiebolag är delägare i ett HB. Anskaffningsvärdet var 0 och bolaget har redovisat en förlust. Hur bokför jag detta? såg att jag kunde skriva in förlusten på konto 1319 och bokföra det mot resultatandelar från handelsbolag 8030 men är det allt? Under anläggninstillgångar sen i balansräkningen blir ju anläggningstillgångarna minus...

Capex och Opex

Vad är skillnaden på Capex och Opex i dess enklaste förklaring?

Fakturakopia eller behövs original som underlag?

Hej

I bland får jag bara en fakturakopia att bokföra på, är det lagligt att ta in den som underlag eller måste man söka efter originalet hos leverantören?

Operativt kassaflöde

Stämmer det att operativt kassaflöde är kassaflöde från den löpande verksamheten före förändringar i rörelsekapital? Dvs kontanter från den dagliga verksamheten innan betalning av skulder mm

Termer

Vad är skillnaden på bruttomarginal och vinstmarginal? Båda visar ju vad varje omsattkrona generar för vinst.

Vad är normalt prispåslag på konsumentprodukter i en e-butik?

Hej!

Vad är ett normalt påslag i en webbhandel på konsumentprodukter utöver kostnader. Låt säga en presentartikel i det dyrare segmentet?

Tack på förhand!

(Denna fråga postades först av annan medlem men inlägget försvann så jag skickar upp den igen.)

Kategori: Pers Prishörna

Inkomst i enskild firma?

Hej!

Hur är det egentligen med inkomst vs intäckt? Jag har ett bolag jag inte får någon inkomst ifrågn. Men jag tar nu hand om ekonomin för ett stort event. All sponsring går till mitt företag och mitt företag gör inköpen till eventet.

Alltså gör jag ingen vinst på detta, men kommer ta in och göra av med ca 100 tusen...

Kassaflöde

Varför räknas inte en avskrivning som en utbetalning och varför räknas inte en orealiserad valutakursvinst som inbetalning?

Webbyrå söker efter säljare

Webbyrå söker nu efter säljare som är duktig på marknadsföring/försäljning och även intresserad av att inleda ett samarbete. Tjänsten innebär stort eget ansvar och frihet varför det är viktigt att du har god förmåga att självständigt söka upp och bygga relation med nya kunder.
Du kommer att sälja en rad olika tjänster för små och medelstora...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Avsätta pengar periodiseringsfond - vinst enskild firma

Jag har en enskild firma och har detta år en vinst på ca 700 000 kr. I preliminärdeklarationen angivit en vinst på ca 400 000 men har sparat pengar på mitt företagskonto för att betala restskatt. Hur som helst, det jag funderar på är om jag nu kan avsätta pengar i periodiseringsfond detta år och plocka ut 2019 eftersom min inkomst kommer att bestå...

Inköp av jackor arbetskläder utomlands.

Vid inköp av ytterkläder ( arbetskläder) från Schweiz finns ingen moms på fakturan bara frakt.
Hur bokför jag vid import.
Har aktiebolag .
Ex. 10000kr
Frakt 2000.
Tacksam för råd.

Kategori: Inköp

Kontoplan HB

Hej,
Nystartat handelsbolag, och vi har ett åkeri där vi kör åt en lastbilscentral som ger oss utbetalning på/via en avräkning om jag kan uttrycka mig så.
Vi blir delegerad körningar mellan 2 ställen, sen får vi den betalningen via denna avräkning, vi skickar inga fakturor som skall möta denna summa.

Vilket 30-konto är...

Klädtillverkning Asien

Tjenare!
Jag planerar att börja tillverka arbetskläder för byggbranschen. De som är aktuellt att tillverka är byxor, shorts, t-shirts, bälten, hood tröjor, linnen, osv.
Jag har tänkt att ta hjälp av en sömmerska i Sverige för att få till designen och vilka material som skall användas, för att senare ta med prototyperna till valfritt l...