Senaste inläggen

Uttag av varor

Jag har enskild firma o har köpt in sportartiklar från ett företag i Tyskland. De fakturerade mig utan moms.
Nu vill jag ta ut en artikel för eget bruk, hur bokför jag detta?
Artikeln köptes in för ca 120 kr styck (ingen moms). När jag säljer dem så är priset 144 kr plus moms.

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Äger 50%...

Hej,

jag har tillsammans med en kollega drivit ett företag tillsammans i 6 år, där vi ägt 50% av aktierna vardera. I somras bestämde jag mig för att göra annat och vi var överens i detta.
Det vi inte löste då var hur vi skulle lösa aktiebiten så jag sitter kvar med mina aktier.
Han stannade kvar och driver vidare verks...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Friskvårdsbidrag - vilken period?

Hej!

Den skattefria delen av friskvårdsbidraget får ju uppgå till max 5000 kr inkl. moms och år. Men vad menas med år? Kalenderår? Hur ska man räkna?

Hälsningar,

Anders

Kategori: HR - Personalfrågor

Inköp av programvara från privatperson utan kvitto

Hejsan!
Vi har fått tag på en programvara som vi behöver men det är en privatperson som säljer den (som jobbar i företaget och är delägare) men det finns inget kvitto på programvaran. Finns det något man kan ta som underlag (bankutdrag eller liknande)?

Hur konteras återbetalning av moms?

Hej,

Efter att ha sagt upp ett abonnemang hos en teleleverantör fick jag en återbetalning på ett belopp inklusive moms. Hur ska den här återbetalningen konteras så att momsdeklarationen blir OK?

För enkelhets skull kan vi säga att återbetalningsfakturan såg ut så här:

Avgifter ex moms: -400 kr
Mom...

Bokföring av cashback

Hej!
Om man gjort ett inköp av en produkt (i detta scenario en kamera) för 8000 kr inkl moms som man sen kommer få åter 2000 kr i "cashback" från kameratillverkaren efter några månader, hur bokför man detta då?

Mvh
Martin

Avyttring av företag

Hej,
Skulle vilja höra med er hur praxis är när ett företag ska delas upp mellan syskon.
För tillfället jobbar två av tre syskon i ett företag som är värt cirka fem miljoner. Nu vill föräldrarna gå i pension och firman ska då gå över till barnen. Problemet är att ett av tre barn inte jobbar i firman. I och med att firman är värd fem m...

Kategori: Allmänt

Eget uttag och köpa privat. Eller köpa via företaget

Hej!

Kluven hur man ska göra. Nystartad enskild firma. Har 4600kr "egna insättningar" och 5500kr på företagskortet.
Ska köpa datorkomponenter för min nuvarande arbetsdator, fyra av de slutgiltiga dyra komponenterna äger jag redan privat. (Kommer utgöra 75% av tot.värdet).

Ska jag betala dessa tre komponenter med...

Amazon hur bokför man och var hittar man underlagen?

Hej!

Jag har ett svenskt AB som säljer varor via Amazons plattform i Europa.
Mitt lager är I Sverige och varorna skeppas till kund från det svenska lagret.

Jag behöver veta hur man bokför försäljningen och dessutom var man hittar underlagen till bokföringen?

Om det är någon som har erfarenhet...

Företagsinköp med privat utlägg.

Man har ju möjlighet att göra utlägg som privatperson vid inköp till sitt AB och att man senare får dessa pengar tillbaka. Då konsumentköplagen är bättre för en privatperson än för ett företag så borde inköp på detta sätt vara att föredra. Vid inköp av en dator tex på Elgiganten brukar man ju ange vem som är köpare. Måste man då ange företagsnamne...

Kategori: Inköp

Boka om lån fr. aktieägare till ovillkorat tillskott

Hur bokför jag om ett lån fr. närstående till ett ovillkorat tillskott? Utöver att dokumentera detta påverkar det på något sätt balansen mellan aktieägare som man måste meddela Bolagsverket om eller är det bara att köra?

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Söker affärspartner till globalt företag

Hej,

Har en affärsidé och behöver en affärspartner för att genomföra. Kommer tyvärr/självklart inte avslöja idén här men det handlar om business to business to customer, internationella relationer/samarbeten, tjänst som förmedlar produkt mellan operatör och kund. Största del i början kommer vara att bygga en hemsida som sedan ska kun...

SUF som holdingbolag?

Hej på er,

Funderar på det här med att ha ett holdingbolag. Normalt sett gör man ju ett AB men det kostar trots allt 50 000kr i aktiekapital för att bildas. Skulle det vara möjligt att istället ha ett SUF - som bara har £1 som krav - istället?

Risker?

Moms på inköp - återförsäljare

Hej!

Jag driver ett företag och har lyckats hitta en butik som vill bli återförsäljare av mina produkter.
Vi har diskuterat in-pris och marginaler, men nu när jag sitter här och ska författa återförsäljarkontraktet undrar jag om in-priset är ink eller exklusive moms?

Vi har kommit överens om att de ska få köpa...

Deltidsfrilans söker bollplank

Jag frilansar som föreläsare och skribent och älskar mitt jobb. 🙂 Det är otroligt roligt och givande, och mycket fungerar väldigt bra.

Jag har en funktionsnedsättning som innebär att jag har en låg och ojämn energinivå, och jobbar därför bara 25 procent. På de övriga 75 procenten har jag ersättning från Försäkringskassan. Att bara...

Kategori: Söker/eftersöker

Hur säljer man till butiker?

Hej alla!

Jag driver sedan några månader tillbaka en webbshop som går bra och jag har försäljning över förväntan - men nu vill jag undersöka att sälja min produkt direkt till butiker och cafeer/restauranger för att komma upp i volym (företaget säljer en glutenfri mjölmix).

Någon som har erfarenheter eller tips kring d...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Vad ska stå på kvittot

Hej!
Jag har sedan tidigare en enskild firma där jag tränar hästar. Nu funderar jag på att även börja med försäljning av bla hästsportartiklar. Har tänkt ha en hemsida där kunderna kan gå in och se vad jag har att sälja sedan tar de kontakt med mig vad de är intresserade av och jag kommer till kunden och visar varan och förhoppningsvis köper...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Holdingbolag & utdelning

Vi är fyra delägare av ett AB (3:12 fåmansbolag) skulle vilja ha holdingbolag för AB:t men uppdelat så att varje delägare har ett eget holdingbolag som äger dennes andel i bolaget. Tillsammans har alltså dessa 4 holdingbolag 100% av aktierna i bolaget.

Det vi vill göra som vi hoppas fungerar är följande:
1. Bilda holdingbolage...

Stockholms­baserad webbyrå

Jag har nu fixat till en site som fokuserar på systemförvaltning samt webbutveckling. Nu slår vi upp portarna för Jenklermedia för kunder och partners.

https://www.jenklermedia.se

Superkul ifall ni har lust att komma med lite feedback 🙂

Kategori: Söker/eftersöker

Vad kan en städ, måleri, servicefirma använda för Affärssystem?

Hej,

Träffade en kund idag som är ett företag med ett brett urval av tjänster och lösningar. De har allt från fönstertvätt till hemtjänst och finns i många städer. Vi pratade över telefon och han nämnde att de hade börjat arbeta med några nya affärssystem, och de skulle kunna påverka en framtida hemsida.

Tack på förhan...