Senaste inläggen

AB säljs - superbra omdöme på nätet, proffsig hemsida m.m

Hej!

Jag går i tankarna över att sälja mitt AB som jag har drivit sedan 2013 men med kundkontakter och omdöme sedan 2010 när jag började med EF.

Det är et städföretag belägen i Norrköping men som har utfört tjänster i stora delar av Östergotland samt delar av Sörmland.
Proffsig hemsida, inga skulder, bra kundnä...

Kategori: Till salu

Bokföra andrahandsmaskin

Är det någon som kan hjälpa mig att bokföra en kostnad för en andrahandsmaskin som vi har köpt av ett företag. Maskinen är 2 år gammal. Normalt brukar bokföra som tillgång och göra avskrivningar över 5 år men hur gör vi med denna eftersom den inte är nyinköpt? Helst skulle jag vilja ta hela kostnaden nu direkt - 56,000 + moms? Går det? Tacksam fö...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Delar ni upp era verifikationer i olika pärmar?

Jag konterar i dag i samma ... vet inte riktigt vad det kallas, men unser samma kontobokstav, A. Verifikationer.

Jag undrar hur ni samlar alla verifikationer, för idag så lägger jag in samtliga i kronologisk ordning i samma pärm. Delar ni upp era verifikationer i olika pärmar, tex. lev fakturor i en, fakturor i en, varuinköp i en ann...

Kategori: Allmänt

Sälja en faktura

Hej, jag skulle vilja veta om någon känner till något företag som skulle kunna köpa en faktura ställd till en privatperson.

Jag orkar inte hålla på med att driva in den själv.

Hälsningar,
Roger

Kategori: Söker/eftersöker

Resultat och balansrapport

Hejsan.

Jag håller på att sätta mig in i bokföringsvärlden med min lilla enskilda firma som snittar ungefär en händelse i månaden.

Så logiskt sätt så bör jag lära mig att skapa en resultatrapport och en balansrapport.

Men det finns några saker jag känner mig osäker på och jag vill se om jag har tänkt rät...

Vidarefakturering utlägg

Hej!

Jag har en fråga gällande hur jag ska bokföra vidarefakturering gällande utlägg av måltider. Mitt företag ska betala hotellmåltider (12% moms) för en kunds räkning som jag senare ska vidarefakturera. Dels undrar jag mot vilket konto jag själv ska bokföra detta? (representation ej avdragsgill? )
Sedan undrar jag om jag ska...

Vad har jag gjort fel? Differens mellan tillgångar och skulder

Hej.

jag skulle behöva hjälp, jag förstår inte vad jag har gjort för fel då det är differens mellan tillgångar och skulder. Finns det någon vänlig själ som skulle kunna hjälpa mig?

Jag kan tillägga att jag studerar och detta är en uppgift. Men jag blir snart galen av frustation då jag vänt upp och ner på studieboken oc...

Hur ska jag nollställa konto långt i efterhand?

Hej,
jag håller på och avvecklar en enskild firma efter att ha drivit den i några år. Sitter nu och försöker göra avslutande bokslut och momsinbetalning för 2018 och ser att jag har en post i balansräkningen på ett konto som jag antar ska vara 0:

2653 - Kundfordringar Moms: 13 650kr

Jag ser också a...

Ändra befintlig faktura / kreditfaktura

Hej,

Jag har råkat missa en siffra på IBAN-numret på en faktura och behöver därför skicka en uppdaterad version till kund. Hur gör jag detta smidigast? Behöver jag skicka både en kreditfaktura och en ny faktura med nya fakturanummer eller kan jag ändra detta i den första fakturan och bara skicka en uppdaterad version på något vis? <...

Samarbetspartner för ett tech-projekt

Hej,

Söker med ljus och lykta efter en person som vill vara med och deläga och driva utvecklingen av en factoring tjänst mellan länder. Upplägg med mera diskuteras men syfte och mål är klart. Bakgrundsarbetet är i princip klart och projektet är på väg upp i EIPP, European Investment Project Portal. Framåt är det själva entreprenörsar...

Kategori: Söker/eftersöker

Att vara konsult åt en utländsk uppdragsgivare

Jag är anställd av en Norsk arbetgivare och utför arbetet från mitt hemmakontor i Sverige. Nu har min arbetsgivare fått besked av Skatteverket att de måste registrera sig som utländsk arbetgivare från jan 2019. Då de endast har en anställd boende här så är de inte intresserade av att registrera sig som arbetsgivare i Sverige utan väljer att säga up...

Kategori: Företagande över gränserna

Komma runt kollektivavtal & fack genom starta nytt bolag

Driver ett byggföretag med 5 anställda.
Har idag kollektivavtal. kan man starta ett nytt bolag och flytta över dem till det bolaget för att komma förbi kollektivavtal och facket?

Uttag av varor

Jag har enskild firma o har köpt in sportartiklar från ett företag i Tyskland. De fakturerade mig utan moms.
Nu vill jag ta ut en artikel för eget bruk, hur bokför jag detta?
Artikeln köptes in för ca 120 kr styck (ingen moms). När jag säljer dem så är priset 144 kr plus moms.

Äger 50%...

Hej,

jag har tillsammans med en kollega drivit ett företag tillsammans i 6 år, där vi ägt 50% av aktierna vardera. I somras bestämde jag mig för att göra annat och vi var överens i detta.
Det vi inte löste då var hur vi skulle lösa aktiebiten så jag sitter kvar med mina aktier.
Han stannade kvar och driver vidare verks...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Friskvårdsbidrag - vilken period?

Hej!

Den skattefria delen av friskvårdsbidraget får ju uppgå till max 5000 kr inkl. moms och år. Men vad menas med år? Kalenderår? Hur ska man räkna?

Hälsningar,

Anders

Kategori: HR - Personalfrågor

Inköp av programvara från privatperson utan kvitto

Hejsan!
Vi har fått tag på en programvara som vi behöver men det är en privatperson som säljer den (som jobbar i företaget och är delägare) men det finns inget kvitto på programvaran. Finns det något man kan ta som underlag (bankutdrag eller liknande)?

Hur konteras återbetalning av moms?

Hej,

Efter att ha sagt upp ett abonnemang hos en teleleverantör fick jag en återbetalning på ett belopp inklusive moms. Hur ska den här återbetalningen konteras så att momsdeklarationen blir OK?

För enkelhets skull kan vi säga att återbetalningsfakturan såg ut så här:

Avgifter ex moms: -400 kr
Mom...

Bokföring av cashback

Hej!
Om man gjort ett inköp av en produkt (i detta scenario en kamera) för 8000 kr inkl moms som man sen kommer få åter 2000 kr i "cashback" från kameratillverkaren efter några månader, hur bokför man detta då?

Mvh
Martin

Avyttring av företag

Hej,
Skulle vilja höra med er hur praxis är när ett företag ska delas upp mellan syskon.
För tillfället jobbar två av tre syskon i ett företag som är värt cirka fem miljoner. Nu vill föräldrarna gå i pension och firman ska då gå över till barnen. Problemet är att ett av tre barn inte jobbar i firman. I och med att firman är värd fem m...

Kategori: Allmänt

Eget uttag och köpa privat. Eller köpa via företaget

Hej!

Kluven hur man ska göra. Nystartad enskild firma. Har 4600kr "egna insättningar" och 5500kr på företagskortet.
Ska köpa datorkomponenter för min nuvarande arbetsdator, fyra av de slutgiltiga dyra komponenterna äger jag redan privat. (Kommer utgöra 75% av tot.värdet).

Ska jag betala dessa tre komponenter med...