Namnge sitt företag

Anonym
Hej allesammans!

Hoppas att jag kan få tips och råd här. Jag håller på och öppnar upp mitt första företag och det är snart dags att registrera det hos bolagsverket.

Min undran är över namngivningen av företaget. Tanken är att det senare ska utvecklas och bli ett flertal företag under samma koncern. Är det bäst att först starta ett företag med ett mer nischat namn och sedan, när det är tid för det, ett andra och efter det då knyta ihop det till en koncern som styrs av ett moderbolag med ett bredare namn. Eller är det smidigast/bäst att skapa moderbolaget först med ett lite mer bredd namn och sedan ett dotterbolag till det?

Hoppas inte det blev för rörigt nu.

Tack så mycket på förhand för tips och råd!
1
1
Känner att jag bara kan svara på din fråga delvis så kanske någon med mer kunskap fylla i resten. När det gäller val av namn så är det viktigt att namnet lätt kan knytas an till din typ av verksamhet samt att det är lätt att skriva samt komma ihåg för framtida marknadsföring. om jag hade suttit i din sits så hade jag kört med varianten med moderbolag med brett men inte för brett utvalt namn. sen kan du med fördel hänvisa dotterbolag till moderbolaget där du har mer precisa namn. Lycka till!
367
48
[color=#0000ff] Kalla bolaget vad du vill.[/color] När några män ville bygga en svensk bil gav man märket ett namn på Latin. Fem personer beslöt att bygga svenska båtmotorer och gav produkten det latinska ordet för fem. En av världens absolut framgångsrikaste svenska kommersiella entreprenörer avvände 1:a bokstaven i förnamnet och i efternamnet och i gårdens namn där han växte upp och 1:a bokstaven i sockennamnet ,när han döpte sin firma. Alla tre företagen blev extremt framgångsrika och är världsmärken än idag. Kalla bolaget vad du vill. [color=#0000ff]Det är hur du / bolaget uppträder och vad du fyller varumärket med som betyder något för framgången[/color] [i][b]Lycka till![/b][/i]
Redaktuellt
36
3
Jag tror som Imre att många lägger för mycket energi på själva företagsnamnet. Sen att bl.a. IKEA, PENTA och VOLVO har byggt megavarumärken runt sina företagsnamn är en annan femma. Lyckas du med att bygga upp ett av dina varumärken på liknande sätt så är det en baggis att harmonisera företagsnamnet vad det lider. Det spelar mindre roll om bolaget heter Arne Andersson AB och du sysslar med ex bygg. Att du sen kallar ditt varumärke/bolag ex. AABYGG och lyckas nypa domänen aabygg.se är viktigare. Startar du sen ett måleri som du kallar arnemalare.se men fakturan kommer från Arne Andersson AB spelar liksom ingen roll. Många låser dessutom in sig i specifika bolagsnamn för att sedan få byta namn när de tycker att bolagsnamnet inte alls harmoniserar med verksamheten. Ex. Du döper bolaget till AABygg AB, men kommer efter ett tag på att det är mer lönsamt att hyra ut dina verktyg och andra maskiner till en rad olika branscher. Då vill du inte längre heta AABygg AB. Men att även inkorporera en uthyrningsverksamhet under Arne Andersson AB (aa-hyrmaskiner.se) är mindre anmärkningsvärt.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.