Senaste inläggen

Nystarta konsultfirma

Hej,

Länge har jag velat öppna en mannas konsultfirma, där jag erbjuder logo design, webbdesign, design av flyers, broschyrer och visitkort etc. Men vet inte hur jag ska gå tillväga? vad ska jag göra för att hitta min första kund?

Skulle uppskatta jättemycket om jag fick stegvis tips och förslag.

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Förtydligande kring avdrag bilkostnader

Hej, angående artikel idag. Jag skulle vilja ha ett förtydligande kring nedan hämtat ur artikel Dra av bilkostnader för tjänstebil och drivmedel.

"Avdrag #3

När du har en tjänstebil, oavsett om den ägs, hyrs eller leasas av företaget, så kan du dra av alla bilkostnader i företaget. Även för drivmedel får du dra av 9,50...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Hjälp med moms

Hejsan har en fråga angående moms. Om jag köper in varor för 10000 kr och lägger till 25 procent moms på det alltså 2500 moms blir det. Om jag säljer upp alla dessa varor och gör vinst på 100000 tusen kr jag ska då betala 2500 kr moms pga köpte in varorna för 10000

Jag ska inte betala 25 procent på moms av 100000 tusen i vinst sen sk...

Bilersättning eller Drivmedelskostnad

Hej! Jag har några korta frågor kring hur jag kan resonera kring drivmedelskostnad eller bilersättning.
Ägaren i AB använder sin privata bil i tjänsten. Är det bäst att ta upp kostnaden som drivmedelskostnad i företaget eller ersätta personen med skattefri bilersättning? Måste företaget vara registrerad arbetsgivare för att kunna betala ut s...

Callcenter

Någon som har erfarenhet av att starta ett callcenter? Har några frågor och funderingar.

Kategori: Allmänt

Vi söker Callcenter.

Vi söker Callcenters och TM byråer som vill sälja våra produkter.
Våran främsta produkt är Brandvarnare med sms funktion som larmar även när du inte är hemma.
Bra ersättning.
mvh
Micke

Kategori: Söker/eftersöker

Att skapa ett Dotterbolag, vad gäller?

Hej, jag har lite funderingar kring hur ett skapande av dotterbolag går till och dess regler.
Jag startar mitt Moderbolag (Bolag 1) vid nyårsskiftet och kommer omgående ha en omsättning med mina nuvarande kunskaper.

Jag vill skapa och investera i ett dotterbolag (Bolag 2) i en helt annan bransch som garanterat kommer att gå ba...

Aktier onoterat bolag - näringsbetingade?

Hej!

Hoppas att någon kan hjälpa mig kring funderingen nedan.

Jag har genom ett AB jag startat förvärvat 3 % av aktierna i ett annat bolag där jag arbetar, ett onoterat bolag. Skall detta bokföras som näringsbetingade andelar? Eller något annat?

Tack!

Köp av 2 datorer under året?

hej
Har ett nystartat aktiebolag (bara jag anställd) sedan januari 2018. Köpte då en bärbar dator för 12500kr (exkl moms). Tänker nu köpa ytterligare en dator, denna gång en stationär dator. Denna kommer att kosta 15000kr (exkl moms). Läste att om man köper en dator under halva basbeloppet (2018 - 22750kr) så kan hela datorn dras av under 2...

Starta bolag behöver tips, råd, erfarenheter och feedback

Hej!

Har meddelat i tidigare inlägg att jag tänkt starta bolag i år. Har tack vare snabbt svar här på forumet kommit fram till att jag ska starta bolaget själv istället för att köpa ett färdigt bolag.

Men! Jag tänkte presentera min affärsidé och upplägget, då vill jag gärna höra från er andra vad ni tycker och om ni ha...

Köpa eller starta AB

Hej!

Hoppas jag lagt in detta i rätt kategori.

Jag har tänkt att starta ett AB ihop med en kollega. Ägandet ska vara 90% av mig och 10% av min kollega. Kollegan ska gå i pension och behöver ha något att fakturera mot då hen förhoppningsvis kommer att bli kontaktad även efter pension. Jag själv står för allt runt omkrin...

Kan enskild firma vara delägare i aktiebolag?

Hej!

Som rubriken lyder: Kan en enskild firma vara delägare i ett aktiebolag? Om ja, är det skattemässigt och/eller juridiskt fördelaktigt eller ogynnsamt jämfört med andra alternativ?

Varma hälsningar,
Me

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Kategori: Inköp

WPML eller Polylang och övriga frågeställningar

Det är dags för vår webshop att börja vända sig mot övriga nordiska länder.

Vi vill gärna att ordrarna skall komma till samma plattform/woocommerce pga administrativa skäl.
Shopen kommer vara en kopia av svenska sidan. Domännamnet kommer vara annorlunda.

Hur gör man? En webbyrå pratar om Polylang och den andra...

Kategori: E-handel

Driva trots Konkurs.

Hej, jag har gått i konkurs i byggbranschen, renovering. Och nu är jag sjukskriven och mår skit. Men har uppmuntrats att gå på en gammal dröm att driva café. Har alla förutsättningar att lyckas, läge,hyra allt är perfekt. Lokalen hyr jag sedan 1999 och haft mitt kontor där.
Min fråga är hur jag kan driva café fast jag har skatteskuld 30.000:...

Anställd saknar kvitto på köp

Hej,

En anställd i mitt AB köpte ett verktyg som behövs i arbetet, men fick endast ett transaktionskvitto, alltså ej ett kvitto där det framgår vad som köpts och vad momsen är. Jag har läst på här i forumet och förstår att det blir svårt att behandla detta som en vanlig utgift (avdragsgillt och momsfritt). Min anställde gjorde ett ut...

Hur gör bolag när de bokför fester, matc, etc.

Hej,

Jag har i några år arbetat för olika medelstora företag som alla har haft extremt mycket förmåner för sina anställda. Lyxfrukost varje dag, fika, kaffe, mänger med alkohol i kylarna att ta när som helst, stora fester med fri gästlista, middagar, evenemang, middag på jobbet etc.

Jag har förstått att det mesta av d...

Starta enskild firma, fråga om inkomster

Hej,

Håller just nu på att fylla i uppgifter för att starta enskild firma och jag är något förvirrad.
Jag ska ansöka om FA-skatt då jag kommer ha en annan anställning vid sidan och kommer inte ha några anställda i min egen firma.

Jag ska fylla i inkomst och skatt hittills under året och jag undrar om detta allts...

Kategori: Affärsplanen

Bokföring av reskassa

Hej,

Hur går man till väga när man bokför laddad reskassa på i detta fallet ett SL kort?

Måste man bokföra laddningen som en fodring och sen varje resa separat mot denna fodring på något sätt?
Eller räcker det om man bokför totalbeloppet av laddningen som inrikes resa (i detta fallet verkar det vara utan moms på...

Bokföring av inköp av mat på restaurang

Hej,
Om jag på en tjänsteresa köper frukost, lunch, middag, fika (enbart till mig själv och i nuläget på mitt privata kort) kan jag då bokföra dessa i företaget och få avdrag för detta?

Förstår att det finns tydliga regler angående representation men hittar konstigt nog inget om ovan typ av inköp.

Eller är det b...