Senaste inläggen

Bankkontot stämmer inte med konto 1930

Är nybörjare, har enskild firma.

Har tills alldeles nu, endast använt bankonto 1930 för kundfakturor.
Kom på att jag har ett par kvitton på förbrukningsmaterial som jag inte lagt in i bokföringen.
Detta material har jag betalat med privata pengar.(där ligger väl problemet)
Jag bokför nu utläggen på 1930 (kredit)...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Ogiltiga fakturor.

Har tagit beställningar där jag endast tillåtit förskottsbetalning och varan har sedan levererats efter betalningen mottagits. I fakturan har inte leverans datum (eller månad) förekommit och betalningsvillkoren har inte varit mer än att varan levereras efter betalning vilket inte ens räknas som betalningsvillkor. Jag undrar hur jag ska fixa dessa f...

Fakturera hyra på lägenhet till företag

Hyr ut lägenhet till en privatperson som äger ett företag. Personen vill ha en faktura utställd på företaget. Kan jag skriva en faktura på hyra utan att jag gör något fel?

Equity investering

Hej,

Vet inte om termen är rätt utan hade i veckan långa samtal med en glad herre på engelska där vi diskuterade equity investering - syftet är vart fall att ta in pengar genom att sälja aktier i bolaget och/eller erbjuda utveckling i bolaget mot aktier istället för betalning.

På måndag är det tänkt att han ska ta dett...

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Övergång till faktureringsmetoden

Hej,

Finns det några bra checklistor eller artiklar som ger vägledning hur man går över till faktureringsmetoden (bokföringsmässigt) på ett smidigt sätt.

Mvh,
stabo

Köpa sin privata dator fåmansföretag

Hej,

Jag har sagt upp mig från min tidigare arbetsgivare och startat eget (Aktiebolag). När jag sade upp mig fick jag en förfrågan om jag ville köpa ut min arbetsdator och jobbtelefon, vilket jag accepterade.

Nu äger jag alltså både dator och telefon privat men jag använder dem dagligen i företaget. Är det tillåtet at...

Kategori: Inköp

Bilförmån

Hej, läste nedan förra veckan. Någon som vill förtydliga hur jag gör rent praktiskt med lönen? Jag tänker att om jag ska betala 5000 kr (förmånsvärde på bilen) till bolaget varje månad vill jag ju ha 5000 kr extra på lönen efter skatt. Men då blir det ju dyrare för bolaget eftersom jag måste höja bruttolönen med mer än förmånsvärdet och därmed beta...

Kontoplan K1 Mini

Tjena!
Har precis startat enskild firma och driver den lite på sidan om min huvudsakliga anställning.

Jag kommer ha rätt enkel bokföring då jag har en kund = 12 fakturor per år. Enda kostnaden jag har är försäkring+bank.

Jag tänkte använda mig av förenklad bokföring (K1 Mini). Dock då till min fråga:

Kollektivavtal i enmansbolag

Hejsan!

Jag driver ett AB sedan ett tag och jag har nu börjat kolla på hur jag ska göra med tjänstepensionen. Jag har förstått det som att det är möjligt att teckna ett hängavtal med ett fackförbund och på så sätt få tillgång till pensionssparande via ITP som ju verkar bra.

Dock så undrar jag om det finns några risker...

Kategori: HR - Personalfrågor

Brådskande! Bokföring av "återköp" av aktier

Hej

Hoppas på att kunna finna svar på hur jag kan bokföra detta.

AB1 äger 3 % (150) aktier i AB2.

AB2 skall köpas upp av ett holdingbolag.

AB1 måste därför sälja sina andelar till holdingbolaget (ingen överföring av pengar görs) för att sedan köpa tillbaka samma antal aktier (150...

Feedback på hemsida för CRO

Hej, Patrik heter jag och är ny här. Har kämpat en hel del med CRO (Conversion Optimization) senaste halvåret och det vägrar lossna. Har gjort en hel del småfix på vår sajt men har fortfarande en CRO på mindre än 1% utav besökarna. Vad jag vet så är 2-5% mer vanligt.
Vet inte om jag gör något men hade gärna önskat att någon tar en titt på vå...

Kategori: Feedback

Starta upp som FA-skatt

Hej! går i tankarna att börja med FA-skatt. Tycker väll hela grejen med att registrera sig (så långt jag kommit) varit rätt krånglig. Tänkte starta upp denna tråd för att få lite feedback och kommentarer på vad man bör tänka på och hur saker och ting fungerar när man väl sparkat igång. sen div frågor. Är det något som skiljer emellan FA-skattare o...

Kategori: Affärsplanen

Nystarta konsultfirma

Hej,

Länge har jag velat öppna en mannas konsultfirma, där jag erbjuder logo design, webbdesign, design av flyers, broschyrer och visitkort etc. Men vet inte hur jag ska gå tillväga? vad ska jag göra för att hitta min första kund?

Skulle uppskatta jättemycket om jag fick stegvis tips och förslag.

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Förtydligande kring avdrag bilkostnader

Hej, angående artikel idag. Jag skulle vilja ha ett förtydligande kring nedan hämtat ur artikel Dra av bilkostnader för tjänstebil och drivmedel.

"Avdrag #3

När du har en tjänstebil, oavsett om den ägs, hyrs eller leasas av företaget, så kan du dra av alla bilkostnader i företaget. Även för drivmedel får du dra av 9,50...

Hjälp med moms

Hejsan har en fråga angående moms. Om jag köper in varor för 10000 kr och lägger till 25 procent moms på det alltså 2500 moms blir det. Om jag säljer upp alla dessa varor och gör vinst på 100000 tusen kr jag ska då betala 2500 kr moms pga köpte in varorna för 10000

Jag ska inte betala 25 procent på moms av 100000 tusen i vinst sen sk...

Bilersättning eller Drivmedelskostnad

Hej! Jag har några korta frågor kring hur jag kan resonera kring drivmedelskostnad eller bilersättning.
Ägaren i AB använder sin privata bil i tjänsten. Är det bäst att ta upp kostnaden som drivmedelskostnad i företaget eller ersätta personen med skattefri bilersättning? Måste företaget vara registrerad arbetsgivare för att kunna betala ut s...

Callcenter

Någon som har erfarenhet av att starta ett callcenter? Har några frågor och funderingar.

Kategori: Allmänt

Vi söker Callcenter.

Vi söker Callcenters och TM byråer som vill sälja våra produkter.
Våran främsta produkt är Brandvarnare med sms funktion som larmar även när du inte är hemma.
Bra ersättning.
mvh
Micke

Kategori: Söker/eftersöker

Att skapa ett Dotterbolag, vad gäller?

Hej, jag har lite funderingar kring hur ett skapande av dotterbolag går till och dess regler.
Jag startar mitt Moderbolag (Bolag 1) vid nyårsskiftet och kommer omgående ha en omsättning med mina nuvarande kunskaper.

Jag vill skapa och investera i ett dotterbolag (Bolag 2) i en helt annan bransch som garanterat kommer att gå ba...

Aktier onoterat bolag - näringsbetingade?

Hej!

Hoppas att någon kan hjälpa mig kring funderingen nedan.

Jag har genom ett AB jag startat förvärvat 3 % av aktierna i ett annat bolag där jag arbetar, ett onoterat bolag. Skall detta bokföras som näringsbetingade andelar? Eller något annat?

Tack!