Observera: Inlägg i forumet publiceras omedelbart utan redaktionell förhandsgranskning. De omfattas därför inte av utgivningsbeviset för Företagande.se. Redaktionen kan i efterhand granska och moderera inlägg, men du som skribent ansvarar själv för innehållet.

Senast uppdaterad för 6 år sedan

Arbetsbrist under del av året - hur hantera anställning?


Hej
Jag är frilansare inom IT sen många år. Den verksamheten bedriver jag i ett AB o det flyter på.
Jag har även en anställd i min enskilda firma. Jag har alltså två företag.


Den anställde arbetar inom hushållstjänster (debiterar ca 30-40h/vecka) och det funkar också bra. Hon har fast månadslön från firman.
Men, nu under sommarhalvåret Maj-Sep kan eventuellt hennes huvudsyssla minska i omfång eller tom upphöra då hennes uppdragsgivare befinner sig på annan ort.. Fom Oktober tar det fart igen. Hur ska vi hantera hennes anställning? Ska hon "stämpla"? Om så, hur går det till? Det är möjligt att vi kan hitta annan sysselsättning under denna tid, men om inte, hur gör man då?
Jag söker en bra strategi som fungerar för både henne och firman.

Tacksam för tips 🙂
Vill du delta i diskussionen?

Logga in eller registrera dig för att skriva inlägg och delta i diskussioner.

Svarar till: