Köpa onoterade aktier, skapa AB, tips och hjälp sökes

1
Hej!
Jag har optioner och ska köpa aktier i höst. Aktierna kommer ha ökat 150% i värde vid köptillfället, detta är aktier jag tänkt behålla.

Nu funderar jag på att starta ett eget AB och använda aktierna (onoterade) som startkapital då det kommer vara värt över 50 000kr. Syftet med detta är att kunna köpa mer aktier (noterade) för aktieutdelningarna, och därav slippa skatten. För mitt företags utgifter är att köpa andra företag, och spenderar (investerar) jag alla bolagets pengar så gör jag i praktiken ingen vinst, därav ingen skatt. Jag tänker låta pengarna växa i bolaget, och preliminärt har jag inte planerat att ta ut varken lön eller utdelning från mitt eget AB.

Såklart skapar detta frågor

1. Fungerar detta som jag tänkt skattemässigt?

2. Kan jag använda mina aktier jag då nyligen har köpt som initial insats i mitt AB?

3. Hur fungerar det med skatt både privat och i mitt nyligen startade AB när jag "för över" mina aktier till mitt AB. Jag har ju inte skattat på min vinst på 150% då jag inte realiserat den. "Säljer" jag mina aktier till mitt AB, och därav måste skatta på vinsten? Rent ekonomiskt privat så innebär ju detta att jag måste spara pengar för att betala skatten då mitt AB inte betalat för detta. Jag låter säkert jättedum, men jag hoppas ni förstår min förvirring. (Tips om olika sätt att göra detta på uppskattas)

4. Jag jobbar idag som konsult (anställd), men i framtiden, kanske parallellt med mitt nuvarande arbete så skulle jag kunna tänka mig göra något på sidan av(webb/apputveckling) och då fakturera genom mitt AB. Skulle det fungera? Tänker att mitt AB tekniskt sett är något mer åt holdingbolag än något annat (eller vad blir det rent tekniskt? Skrev tidigare investmentbolag, men insåg att det antagligen inte stämmer antagligen) Och att då syssla med tex webbutveckling i samma bolag, får jag det?
5. Har ni några andra tips? (Fakta, idéer,länkar, lästips mm)

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.