Fråga om bokföring av överföring mellan konton

1
Jag har ett eget AB som har ett företagskonto i en av storbankerna och ett sparkonto i en nischbank. Vid överföring mellan dessa konton tar det en eller ett par dagar innan pengarna kommer fram. På vilket datum bokför jag en sådan transaktion, då pengarna lämnar första kontot eller då pengarna kommer fram till andra kontot? (Hade det varit samma datum så hade bokföringen inte varit ett problem)
Vilket datum jag än väljer blir det ”fel”, dvs det stämmer inte jämfört med kontoutdragen från bankerna.
Olyckligtvis hade jag en sådan överföring ”på gång” över årsskiftet, dvs min balansrapport stämmer inte med kontoutdraget från ena banken. Är detta ett problem, eller är det ok eftersom jag har en bra förklaring till varför det är som det är?

Tack
Mikael
1073
139
Som pedant förstår jag din frustration över att kontoutdragen inte visar rätt. Något problem mot skatteverket eller annan myndighet ska det dock inte vara, som du skriver har du en väldigt bra förklaring.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.