När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Jag lyckas inte förstå HUR man då sätter rätt pris. Förutsätter inte en förändring i prisstrategi att man redan har en rullande verksamhet baserat på någon av de "fel" sätten att sätta pris? Och att man då haft turen att inte vara en av de som hunnit gå i KK?
Vad gör man exempelvis som nystartad företagare inom, låt säga solfilmning av bilar.
-Det är inte svårt för kunder att hitta priser på nätet för det totala jobbet, men det skiljer sig mycket mellan huvudstäderna kontra städer ute i landet.
-Kunden har aldrig koll på vilka leverantörer montören använder av själva filmen (ej kontroll på kvalitetsskillnader).
-Tjänsten kan utföras vart som helst och kräver eg ingen representativ lokal.
Vi säger att tjänsten kostar 3299:- för en Volvo V70 i Stockholm idag.
Hej Telefonkiosken,
Tack för dina vänliga ord. Rätt sätt att sätta rätt pris är att mäta dina presumtiva kunders betalningsvilja och sedan korrelera detta med demografisk info, och med speciella funktioner eller attributs av din tjänst samt marknadsmeddelanden. Då får du ett datadrivet recept på vilka kundprofiler som har den högsta köpvilligheten vid höga priser; vilka funktioner eller attributs och marknadsmeddelanden som diver then högsta köpvillighet vid höga priser. Så du kan fokusera på den mest attraktiva marknadsvertikalen med den tjänst och med de meddelanden som är mest effective till att driva försäljning vid höga priser. Du får också reda på hur du kan särskilja dig från konkurrenter på ett sådant sätt att du får prissättningskraft och kan sälja mer till högre priser. Allt detta generar ofta en dubblering av din tillväxttakt eller 25 - 40% högre marginal. Ibland bägge!
Hoppas det hjälper.
Per
Hej.
Tack för svar.
Har dock frågetecken hur detta sker rent praktiskt, ex inför en satsning på en ny produkt/tjänst?
[ol]
[li]Mäta kunders betalningsvilja[/li]
[color=#0000bb]Eg. fråga presumtiva kunder vilket pris de vill betala, eller testa sälja på en mycket hög prisnivå tills ingen köper?[/color]
[li]Korrelera detta med demografisk info[/li]
[color=#0000bb]Om man har B2B försäljning i en större stad blir detta svårt? [/color]
[li]Korrelera med speciella funktioner eller attribut av tjänsten[/li]
[color=#0000bb]Ex, extratjänster, rådgivande försäljning?[/color]
[li]Anpassa marknadsmeddelanden.[/li]
[color=#0000bb]Förutsätter en glasklar bild av ovan.[/color]
[/ol]
Med lite tålamod trillar nog min polett ner också =)
Hej Telefonkiosken,
Ingen fara med ditt tålamod.
1 - Man kan mäta betalningsviljan med en speciell typ av marknadsundersökning. Att testa kan också fungerar men kostar ofta mycket mer i förlorad inkomst.
2 - Så länge det finns några tusental potentiella kunder (inte en handfull eller några hundra) finns tillräckligt underlag.
3 - Det kan göras.
4 - Om man korrelerar meddelanden med mätning av betalningsviljan får man reda på vad som är mest effektivt. Det vet man inte genom att testa olika priser.
Hopper det hjälper,
Per