Prissättningsstrategi

36
3
Tack för intressant läsning.

Jag lyckas inte förstå HUR man då sätter rätt pris. Förutsätter inte en förändring i prisstrategi att man redan har en rullande verksamhet baserat på någon av de "fel" sätten att sätta pris? Och att man då haft turen att inte vara en av de som hunnit gå i KK?

Vad gör man exempelvis som nystartad företagare inom, låt säga solfilmning av bilar.
-Det är inte svårt för kunder att hitta priser på nätet för det totala jobbet, men det skiljer sig mycket mellan huvudstäderna kontra städer ute i landet.
-Kunden har aldrig koll på vilka leverantörer montören använder av själva filmen (ej kontroll på kvalitetsskillnader).
-Tjänsten kan utföras vart som helst och kräver eg ingen representativ lokal.

Vi säger att tjänsten kostar 3299:- för en Volvo V70 i Stockholm idag.
13
11
Hej Telefonkiosken, Tack för dina vänliga ord. Rätt sätt att sätta rätt pris är att mäta dina presumtiva kunders betalningsvilja och sedan korrelera detta med demografisk info, och med speciella funktioner eller attributs av din tjänst samt marknadsmeddelanden. Då får du ett datadrivet recept på vilka kundprofiler som har den högsta köpvilligheten vid höga priser; vilka funktioner eller attributs och marknadsmeddelanden som diver then högsta köpvillighet vid höga priser. Så du kan fokusera på den mest attraktiva marknadsvertikalen med den tjänst och med de meddelanden som är mest effective till att driva försäljning vid höga priser. Du får också reda på hur du kan särskilja dig från konkurrenter på ett sådant sätt att du får prissättningskraft och kan sälja mer till högre priser. Allt detta generar ofta en dubblering av din tillväxttakt eller 25 - 40% högre marginal. Ibland bägge! Hoppas det hjälper. Per
36
3
Hej. Tack för svar. Har dock frågetecken hur detta sker rent praktiskt, ex inför en satsning på en ny produkt/tjänst? [ol] [li]Mäta kunders betalningsvilja[/li] [color=#0000bb]Eg. fråga presumtiva kunder vilket pris de vill betala, eller testa sälja på en mycket hög prisnivå tills ingen köper?[/color] [li]Korrelera detta med demografisk info[/li] [color=#0000bb]Om man har B2B försäljning i en större stad blir detta svårt? [/color] [li]Korrelera med speciella funktioner eller attribut av tjänsten[/li] [color=#0000bb]Ex, extratjänster, rådgivande försäljning?[/color] [li]Anpassa marknadsmeddelanden.[/li] [color=#0000bb]Förutsätter en glasklar bild av ovan.[/color] [/ol] Med lite tålamod trillar nog min polett ner också =)
13
11
Hej Telefonkiosken, Ingen fara med ditt tålamod. 1 - Man kan mäta betalningsviljan med en speciell typ av marknadsundersökning. Att testa kan också fungerar men kostar ofta mycket mer i förlorad inkomst. 2 - Så länge det finns några tusental potentiella kunder (inte en handfull eller några hundra) finns tillräckligt underlag. 3 - Det kan göras. 4 - Om man korrelerar meddelanden med mätning av betalningsviljan får man reda på vad som är mest effektivt. Det vet man inte genom att testa olika priser. Hopper det hjälper, Per
36
3
Toppensvar! Tack för din generositet! Ser fram emot framtida artiklar!

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.