När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Jag jobbar med arkitektur och behöver lite tips om hur man prissätter sin tjänst? Marknaden är inte villig att betala så mycket för våra tjänster och verkar inte förstå att det krävs många timmars arbete för att skapa någon annans vision. Många är villiga att betala stora summor för PR-tjänster, revisorer, advokater, konsulter men när det kommer till arkitektur är prissättningen annorlunda. Det är som att ju snabbare resultat man ser på ett arbete, desto högre pris kan man ta. Vi jobbar med detaljer och vårt arbete tar tid. Trots det blir slutfakturan inte lika mycket som de ovannämnda branscherna.
Ett annat problem är just själva arbetet. Eftersom vi jobbar med konst handlar det att förverkliga någon annans drömmar/projekt på ett sätt så att man som arkitekt också kan stå för det. Därmed måste vi rita något för att kunna presentera det. Men redan då har vi lagt flera timmars arbete. Då finns det vissa kunder som tar den inspirationen/första fasen och går vidare till en billigare arkitekt eller någon annan som kan fortsätta med arbetet. Eller att man byter ut material för att spara pengar. Resultatet blir annorlunda jämfört med vårt ursprungliga arbete och kanske inget vi riktigt kan stå för. Jag vet inte om det handlar om okunskap eller vad det är. Men vi jobbar med detaljer och vårt arbete kräver väldigt mycket jobb. Det vi ritar måste också kunna byggas och det är inga gissningar som din artikel om prissättning. I vår bransch går det inte att gissa sig fram. Självklart jobbar vi utifrån kundernas budget.
Jag menar inte att de branscherna ovan inte tar rätt betalt eller underskattar deras arbete. Utan min fråga är hur gör vi för att också kunna ta rätt betalt. Det är uppenbarligen vi i branschen som gör något fel.
Hej Sam,
Att vara arkitekt är ju, som du säger, en kombination av ingenjörskunskap och estetik. Egentligen en något motsägande kombination.
Men till din fråga. För att kunna ta högre-än-nu priser måste du på något sätta skapa dig ett varumärket som dina potentiella kunder ser som ett värde i sig. Ett starkt varumärke. När du väl har starka varumärket kommer situation vara mycket annorlunda. Du kommer att kunna ta betalt för att leverera inspiration/första fasen och du kommer att kunna ta mer betalt för de hela projekt du skapar. Varumärken skapas ju av marknadsföring och genom att fokusera marknadsföring på de särskiljare som gör just dig eller ditt företag unikt på något sätt skapas prissättningskraft; kanske appellerar ditt varumärket till en mindre del av marknaden, men en del som är speciellt intresserad av dessa särskiljare och därför är villiga att betala högre priser.
Även idag borde du ta betalt för inspiration/första fasen men erbjuda att ge motsvarande rabatt om kunden går med på nästa fas. (Kanske t.o.m. ge kunden dubbel tillbaks om kunden går nästa steg med dig eller ditt företag.)
En annan sak att tänka på är att ta betalt för projekt och inte per timme (det kanske du redan gör). De flesta kunder tycker att du ska ta risken, och för det är de ofta beredda att betala mer. Naturligtvis måste detta vara begränsat till ett visst antal av revisioner.
Hoppas det hjälper!
Per
Hej Per,
Tack för ditt svar. Det är så klart som du säger med att bygga varumärke ger mer kraft. Tyvärr är marknaden fortfarande begränsad trots ett starkt varumärke. Idag kan man som arkitekt ta en taxa på 1200 kr per timme. Vilket är lågt med tanke på det arbete vi utför. Som jag nämnde tidigare tar konsulter, advokater m.m en taxa på upp till 5000 kr per timme. Självklart är det marknaden som styr priset men det känns som många tror att man via Pinterest och Google kan samla ihop bilder för att sedan rita ett hus eller inreda, det är ungefär det en arkitekt gör. Det kanske inte en lösning på min fråga. Tänkte kanske att du eller någon hade lite tips om hur man skulle kunna hitta en annan approach på det.
Tack för din tid och intressanta artiklar.
Mvh
Sam
Hej Sam,
Tyvärr finns det inte något "silver bullet" som löser ditt problem utan det är en kombination av att skapa varumärke, att förstå vad kunder är villiga att betala mer för, och is i magen. Att våga säga nej till de kunder som inte är villiga att betala mer för vad som just är unikt med din tjänst. Om jag läser mellan raderna låter de som att du anser att du (eller ditt företag) erbjuder en tjänst som är identiskt med många likande företag. Det kanske är så, men då är din första uppgift att hitta något som kunder vill betala mer för. Något som gör du/ni speciella. Även om det bara är något mer speciella. Och sen ta lite mer betalt. Kanske kan du erbjuda snabbare leverlans. Eller kan du fokusera på en speciell målgrupp (kanske de som vill bygga mycket små hus, kanske de som vill bygga suterränghus, kanske de som vill addera ett rum. Osv.) Med en sådan fokus kommer du att hitta kunder som är villiga att betala mer just för den expertise du/ni har. Och som andra saknar.
Svaret på allt detta är att veta vad som driver en högre köpvilja vid högre priser. Eller att testa men det tar mycket lägre tid och är en större risk.
Hoppas detta hjälper.
Per