Jag jobbar med arkitektur och behöver lite tips om hur man prissätter sin tjänst? Marknaden är inte villig att betala så mycket för våra tjänster och verkar inte förstå att det krävs många timmars arbete för att skapa någon annans vision. Många är villiga att betala stora summor för PR-tjänster, revisorer, advokater, konsulter men när det kommer till arkitektur är prissättningen annorlunda. Det är som att ju snabbare resultat man ser på ett arbete, desto högre pris kan man ta. Vi jobbar med detaljer och vårt arbete tar tid. Trots det blir slutfakturan inte lika mycket som de ovannämnda branscherna.
Ett annat problem är just själva arbetet. Eftersom vi jobbar med konst handlar det att förverkliga någon annans drömmar/projekt på ett sätt så att man som arkitekt också kan stå för det. Därmed måste vi rita något för att kunna presentera det. Men redan då har vi lagt flera timmars arbete. Då finns det vissa kunder som tar den inspirationen/första fasen och går vidare till en billigare arkitekt eller någon annan som kan fortsätta med arbetet. Eller att man byter ut material för att spara pengar. Resultatet blir annorlunda jämfört med vårt ursprungliga arbete och kanske inget vi riktigt kan stå för. Jag vet inte om det handlar om okunskap eller vad det är. Men vi jobbar med detaljer och vårt arbete kräver väldigt mycket jobb. Det vi ritar måste också kunna byggas och det är inga gissningar som din artikel om prissättning. I vår bransch går det inte att gissa sig fram. Självklart jobbar vi utifrån kundernas budget.
Jag menar inte att de branscherna ovan inte tar rätt betalt eller underskattar deras arbete. Utan min fråga är hur gör vi för att också kunna ta rätt betalt. Det är uppenbarligen vi i branschen som gör något fel.
Tacksam för tips!