Eget lån till nystartat AB

9
Är på gång att starta ett AB, för att driva butik i ett franchisekoncept.

Aktiekapitalet har jag, och lite till.

Min fråga:

Jag kommer att behöva rörelsekapital på ca 200 000 kr (utöver aktiekapitalet). Enklast vore naturligtvis om jag lyckas ordna en checkräkningskredit i bank, men OM banken av någon anledning säger nej...

Kan jag "privat" låna ut, säg 200 000 kr till mitt AB - istället för att sätta in det som aktiekapital? Poängen är naturligtvis att kunna ta ut pengarna igen, utan att förbruka aktiekapital och utan att behöva skatta det som lön vid uttag.

D v s - Insättning aktiekapital 100 000 kr + lån till aktiebolaget 200 000 kr. Finns det några regler mot ett sådant förfarande? Spelar det någon roll om det är jag själv eller om det exempelvis är någon i familjen (typ pappa eller syster) som lånar ut pengarna?


Tacksam om någon kunnig har tid och lust att svara.
2360
37
Inte särskild svår fråga 100´är ak-kapital resterande kan ni naturligtvis låna in för att återbetala. men varför inte börja med enskild firma så löser sig problemet. Där kan man sätta in och ta ut så mycket man vill vilket inte kan ske i AB där särskilda regler gäller
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
9
Tack så mycket för svaret. Anledningen att inte börja med enskild firma är krav från franchisegivaren på aktiebolag - vilket jag förstår ger mig lite mer huvudbry med redovisningen :-)
2066
2
Det är inga problem att låna ut pengar till ett AB, oavsett om du eller någon annan äger det. Dessutom kan du ta ut ränta på pengarna.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
9
Tack. Då har jag kommit ett steg närmare förverkligande av detta. Primärt kommer jag att kolla med någon bank om checkräkningskredit - men eftersom jag inte har några bra bankkontakter så är det bra att ha detta som reservalternativ om det behövs.
36
Det kan vara en fördel att låna privat istället för chekkrediten. Checkkrediten har väldigt hög ränta och totalekonomiskt kan det löna sig att ta lånet privat. Däremot kan man ju av olika anledningar vilja undvika att ha för många privata lån. Står du som ensam ägare kommer du med största sannolikhet också behöva gå i personlig borgen för beloppet.[br]Lycka till!
9
Tack Anna,[br][br]får se hur jag gör, har varit inne på samma tanke - varför låna i bank om man kan finansiera det själv om jag ändå måste gå i personlig borgen? Beror nog mest på hur hela kapitalsituationen blir att se ut, och om jag verkligen vågar göra detta... ruskigt sugen men samtidigt lite småskraj att lämna ett hyffsat välbetalt jobb i dagens konjunkturläge... kan dessvärre inte starta "vid sidan om" utan det är allt eller inget som gäller :-)

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.