En liten bokföringsfråga! :D

74
1
Hej 🙂

Säg att man fått ett banklån på 10 000 och dessutom sätter in 10 000 i företaget. Dessa 20 000 sätts samtidigt in på sitt bankgiro. Hur bokför man det?

Är det såhär man ska göra eller?

Debit        Kredit
2018 Egna insättningar                        10 000                 
2350 Banklån                                    10 000
1930 Checkräkning            20 000
74
1
En annan liten fråga också, om något företag installerar en telefon åt en, kan man bokföra det på "6200 - Tele och post"? :)
74
1
Ännu en fråga: [br][br]Säg att man får en AVI automatiskt lånebetalning på ränta och amortering till ett lån.[br]Det står att summan betalas ut automatiskt på en förfallodag från ett av mina konton, men det verkar också som man själv kan betala det manuellt.[br][br]Ska jag då bokföra det som en leverantörsskuld tills den dagen på det automatiskt betalas ut (alternativt att jag gör det manuellt om det när ens är möjligt)? Eller kan jag bokföra det som att det betals direkt (från bankgiro)? Dvs jag skippar hela leverantörsskuldsaken eftersom det endå görs automatiskt sen.
74
1
Ursäkta om det blev lite många frågor på en gång  :-\  Men det går fint att svara på vilken fråga som helst som ni känner för, skulle verkligen uppskatta det  :nicka
1165
16
Banklånet och den egna insättningen ser rätt ut.[br][br]Jag brukar vilja ha ett telefonkonto och ett postkonto för att lättare se var man har kostnaderna.[br][br]Vad är det som installerats? Ett vanligt teleabb, en växel eller vad? Är det hårdvara som kostar mer än 5kkr kan du inte bokföra det som en kostnad.[br][br]Man kan vänta och bokföra den automatiska dragningen på betaldagen. Man skall inte komplicera saker i onödan.
74
1
Tack för svar :)[br][br][quote author=swetrot link=topic=4576.msg22043#msg22043 date=1226793886][br]Jag brukar vilja ha ett telefonkonto och ett postkonto för att lättare se var man har kostnaderna.[br][br]Vad är det som installerats? Ett vanligt teleabb, en växel eller vad? Är det hårdvara som kostar mer än 5kkr kan du inte bokföra det som en kostnad.[br][/quote][br]Nä det är mindre än 5kkr så måste bli kostnad då :) Men det jag funderade mest på var ifall man kanske skulle bokföra det på "Kontorsmatrial" eller liknande istället, dvs att det var ett inköp och att det här med "Tele och post" endast var det man ringde/skickade post för. Men det verkar som du tycker det är okej med "Tele och post" (både uppdelat och inte) :)[br][br][quote author=swetrot link=topic=4576.msg22043#msg22043 date=1226793886][br]Man kan vänta och bokföra den automatiska dragningen på betaldagen. Man skall inte komplicera saker i onödan.[br][/quote][br]Problemet är att jag måste bokföra det nu (av speciell anledning). Inget förslag på vad som hade passat bäst? Min idé är att det nog är bäst att köra leverantörsskuld trots allt men inte säker..[br][br][br][br]Jag ska bokföra 23 affärshändelser från 3 månader i en kolumndagbok. Jag tänkte först bokföra alla på samma sida. Men högst uppe på sidan står det "Månad:". Betyder det att jag bör ha en separat sida för varje månad? Eller hur ska jag göra med datumet?[br]Värt att veta är också att jag ska göra bokslut på bara 3 månader.
1165
16
En del saker blir ju lite flytande. Din telefoninstallation skulle kunna vara en förbrukningsinventarie, eller kanske köp av tjänst om det bara handlar om en installation eller så går man på magkänslan och skriver det på "post och tele" eftersom man vet vad det är. Huvudsaken är att resultatet blir detsamma.[br][br]Om du inte har något val, så bokför det som en leverantörsskuld. Men försök att vara konsekvent så att det varje månad ser likadant ut. Annars blir det jobbigt att hänga med.[br][br]Jag tycker att man bör göra små "månadsbokslut" och hålla isär månaderna. Det är ett utmärkt tillfälle att räkna ihop så att allt stämmer med alla saldon, och man får bra underlag för månadens skatter som skall betalas. I de flesta större bolag håller man sig till en månad. Nu är din verksamhet liten av vad jag förstår, så det spelar väl inte så stor roll. Men om ambitionen är att den skall växa är helt klart månadsvis bokföring att rekommendera.
74
1
Okej tack :)[br][quote author=swetrot link=topic=4576.msg22055#msg22055 date=1226836500][br]Jag tycker att man bör göra små "månadsbokslut" och hålla isär månaderna. Det är ett utmärkt tillfälle att räkna ihop så att allt stämmer med alla saldon, och man får bra underlag för månadens skatter som skall betalas. I de flesta större bolag håller man sig till en månad. Nu är din verksamhet liten av vad jag förstår, så det spelar väl inte så stor roll. Men om ambitionen är att den skall växa är helt klart månadsvis bokföring att rekommendera.[br][/quote][br]Men den här sammanställning (av huvudboken heter det väl?), hur ska den se ut egentligen? Speciellt om man har många "extra" konton, dvs som man skriver ute i sidan (de konton som används så sällan och de inte kan ha en egen kolumn eftersom det inte finns tillräkligt många kolumner), hur ska man skriva in dom i sammanställningen?[br]
720
3
Det du bokför nu i är en grundbok, eftersom du har "övrigt" kolumnen med i boken.[br]I huvudboken finns inte denna övrigt kolumn utan där har varje konto sin egen kolumn.[br][br]När månaden är slut så summerar du alla kolumner i dagoken och för över dem till en huvudbok. I den kommer det alltså att på ett år bli 12 (13 ev) rader för varje år, dvs en per månad + ev en för bokslutsbokningar.[br][br]När du för över till huvudboken kan du inte längre ha en kolumn med övria poster utan måste skapa en kolumn för varje konto du bokför på.
74
1
[quote author=Redkon link=topic=4576.msg22108#msg22108 date=1226930199][br]Det du bokför nu i är en grundbok, eftersom du har "övrigt" kolumnen med i boken.[br]I huvudboken finns inte denna övrigt kolumn utan där har varje konto sin egen kolumn.[br][br]När månaden är slut så summerar du alla kolumner i dagoken och för över dem till en huvudbok. I den kommer det alltså att på ett år bli 12 (13 ev) rader för varje år, dvs en per månad + ev en för bokslutsbokningar.[br][br]När du för över till huvudboken kan du inte längre ha en kolumn med övria poster utan måste skapa en kolumn för varje konto du bokför på. [br][/quote][br]Jaha okej :) Fast det hade ju visat samma sak om man hade haft övrigt också, fast bara att man hade fått använda flera rader per månad. Jag har rätt många konton så det blir många kolumner nu i alla fall, men okej jag kör på det. Tack för förklaringen.[br]Men nu när jag gör en kolumn för varje kallas det alltså huvudbokföring? [br][br][br]En annan sak angående moms och bokslut.[br]Just nu har jag ingående och utgående moms i min huvudbokföring, det är väl rätt?[br]När man ska göra bokslut så ska man ju ta utgående moms minus ingående moms for att få "redovisnings konto för moms". Ska man bokföra denna omföringen någonstans eller ska man bara skriva rätt summa i bokföringen (utan att ha konterat det i någon bokföring)?
74
1
En liten sak till: Om man satt in pengar på kontot "2018 - Egna insättningar", räknas då det som "2010 - Eget kapital" i bokslutet? För vad jag kan hitta så brukar inte "egna insättningar" finnas i bokslutet..

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.