Ekonomi

Deklarationsfråga från nybörjare

Hej!

En idiotfråga  till forumet :-*
Jag har registrerat en enskild näringsverksamhet med förlängt första räkenskapsår: september 2009 - dec...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

f-skatt - moms - eu and non eu income

Hello,

I am a web designer living in sweden and have just registered f-skatt. I will be getting money for web design work from the UK and USA....

SNI-koder - Vart hittar jag dem!?

Jag är ny här på forumet, och även som företagre.. så snälla ha överseende med att jag inte alltid pratar "rätt"  😛 (har bara haft företag sen decemb...

Start av bokföring

Hej på er.

Jag har läst en hel del böcker smat på nätet gällande bokföring och har förstått att det finns en hel del konton enligt BAS-kontopla...

Skatteverkets bokslutsunderlag med bokföringsprogram

Hur går man till väga med bokslutsunderlagen (t.ex. skatteverkets "B6 bokslutsunderlag varulager" m.fl.) när man bokfört med hjälp av bokföringsprogra...

Bokförningshjälp

Hej ,Jag och min bror studerar samtidigt startade ett kommanditbolag som säljer muffin.Vi anställde en person som tar hand om butiken för vi har inte...

Företagsform för teckar/konstnärs studio?

Hej!

Är det någon som har erfarenhet utav vilket sätt som är bäst för att driva en tecknar studio?
Vi för för närvarande två medlemmar. Ja...

Beskattning?

Hallå!

Jag har en fundering... Säg att jag har en anställning som är på 80% (4 dagar i veckan). Jag klarar mig på den lön jag får via den anstä...

Begränsat företag

A-kassan har godkänt att jag får fortsätta driva min enskilda firma som ett begränsat företag nu när jag har blivit arbetslös. Jag får tjäna max 2040...

Avdrag a-kassa

Hej! :o
Är ny i företagssvängen. Tänkte starta en mindre enskild näringsverksamhet inom en snar framtid. Tänkte bara höra om man får dra av a-kasse...

Jobba extra

Jag har FA-skattsedel och driver företaget på heltid men har nu fått erbjudande om att jobba extra ibland som anställd.
Antar att jag måste meddela...

Bokföring av F-skatt i enskild firma

Jag har under året löpande satt in ganska stora summor på skattekontot.
Då har jag bokfört insättningarna enl följande:
K 1930 20 000 kr
D 20...

Handla nedladningsbara programvaror på nätet

Hejsan igen!
Ber om ursäkt om ämnet tagits upp tidigare men mina sökningar gav inga resultat.

Jag kommer att behöva köpa in ett antal progra...

Kategori: Inköp

Arbetsgång vid förenklat bokslut enskild firma, moms årsvis

Hej

Jag har sökt runt men jag tycker att folk skriver olika om hur man ska gå till väga.
Det är alltså en enskild firma med förenklat bokslu...

Investerare SOKES

Jag har hittat en barn/leksak produkt i USA som inte kommit till Sverige annu. Jag har registrerat domanen och bygger nu hemsidan. Jag behover doc...

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

VAT-fråga

Hejsan.
Snart är jag igång med min firma och jag skulle behöva beställa en sak från Storbritannien.
Hur funkar det här med VAT och sånt?
Såhä...

Kategori: Inköp

Investeringar/skattefunderingar

Sitter och funderar lite, är det någon som har räknat på vad som händer skattemässigt om man istället för att ta ut mer lön och investera privat i fon...

Förmånlig leasingbil => eget AB? Hjälp!

Hej, är ny här på forumet efter att förgäves letat bra info om leasing. Följande gäller:
Arbetar i eget AB och funderar nu på bil. Jag tittar på be...

Överavskrivningar

Hej,

Gör ett försök och ser om någon har lust och ork att förklara och hjälpa till lite med hur överavskrivningar funkar. Det finns överavksriv...

Förseningsavgift (ej från skv) avdragsgill?

Att förseningsavgifter från Skatteverket inte är avdragsgilla det vet jag men hur ligger det till med förseningsavgifter från kreditinstitut, banker o...