Att bokföra privat allkonto

3
Jo, det är såhär att när jag startade mitt företag förra våren, så gick jag fortfarande på gymnasiet. Skaffade heller inte direkt ett speciellt konto med bankgiro dit mina fakturor skulle betalas. Fakturorna betalades alltså in direkt till mitt allkonto, som jag då använde några gånger i veckan till privata köp och så. In på allkontot gick även studiebidraget. Så på det kontot har jag en himla massa uttag som inte alls rör mitt företag...

Hur ska jag nu göra när jag bokför?
Det är en himla röra och jag försöker få någon rättsida på det men det känns näst intill omöjligt. Himla korkat att köra in allt på allkontot märker jag nu såhär i efterhand.

Kan det vara så lätt som att jag bara helt enkelt kan strunta i att bokföra studiebidragen, och även dra av 1050kr från andra uttag så som bankomatuttag och kortköp? Så att jag "fejkar" bort studiebidragssumman? Dock blir det ju en hel del skarvande när jag gör såhär, jag har ju inte exakta uttag på 1050kr. Då måste jag ibland dra av pengar på ett annat uttag eller liknande, en helt annan dag, för att få det att gå ihop... Det känns inte speciellt korrekt att göra så, men jag vet inte hur jag ska göra annars? Att bokföra alla kontohändelser blir ju inte heller rätt, eftersom allt inte hör till företaget?

Snälla någon hjälp mig? Jag känner mig helt fast och vet inte hur jag ska lösa det.
1324
4
Nej du skall se ditt allkonto som ett privat konto och inte bokföra kontot alls. [br][br]Iställer använder di eget uttag resp egen insättning i bokföringen. [br][br]Ex .  Någon betalar en faktura.  Tjänster. [br][br]3041 K 400:-[br]2611 K 100:-[br]2013 D 500:-  (eget uttag)[br][br]Om du sedan betalar en räkning så bokför du [br][br]2018 K 800:-  (egen insättning)[br]2641 D 160:-[br]xxxx D 640:-[br][br]Hans[br]
3
Men jag ska ju liksom bokföra de egna uttag jag gör, de pengar jag tar ut till mig själv och livnär mig själv på? När jag gör ett personligt uttag och tar ut pengar från kontot, "min lön"? Det måste jag ju redovisa?[br][br]Grejen är ju att jag inte hade någon koll på bokföringen i början, och det jag ska gå efter nu när jag ska börja bokföra mina tidiga uttag och inkomster, är ju mitt kontoutdrag från mitt allkonto. Jag måste väl skriva upp alla personliga uttag jag gjort?
2066
22
Om du inte har ett konto eller kassa speciellt för företaget finns ju pengarna inte redovisade på något eget konto. Allt kommer att ligga som skuld eller lån till dig som person (egna insättningar/uttag), därmed är pengarna du tar ut från kontot "privat" redan redovisade som egna uttag.[br]Det finns inget som heter lön i en enskild firma (du skrev aldrig vilken företagsform du har?), skatten beräknas på företagets slutgiltiga vinst.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
3
Jo jag har enskild firma.[br](Nej jag vet att det inte finns lön, därför jag skrev "lön" inom citationstecken).[br][br]Så jag ska alltså bara skriva ner de grejerna som rör företaget då, inbetalda fakturor och betalda räkningar eller varor till företaget?[br][br]Hur gör jag sedan då, för nu har jag ju faktiskt ett företagskonto (fixat i oktober). Där har jag ju ordning och reda. Och det blir alltså annorlunda till skillnad från hur jag hade det förut, när jag bokför? Ska jag fixa två olika filer till bokföringen, en före och en efter, eller hur fixar jag det?
2066
22
Bokför det som har hänt, när det har hänt. När du fick företagskontot skapar du ett konto för det (19xx -nånting). När du sätter in eller tar ut pengar från det bokför du det. Har du fört över pengar från ditt privata konto till företagskontot bokför du det som en egen insättning med företagskontot som motkonto.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
8
Jag hade ställt en fråga här men har flyttat den till egen tråd "Justering av Ingående balans". [br][br]

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.