Hur bokför jag butiksförsäljning?

2
Jag undrar hur man bör bokföra butiksförsäljning. Det handlar om både kontant- och kortförsäljning.

Jag tar ut dagsavslut från den fysiska kassa-apparaten varje dag, samma sak från kortläsaren. Dessa kvitton tejpas tillsammans med alla kortkvitton in i en pärm, och jag kollar kassan mot kontant- samt kortförsäljning.

Nu är det ju så att kortförsäljningen går ju direkt in på företagskontot. Kontanterna sätter vi in litet då och då.

Jag har tidigare bokfört försäljningssiffrorna i huvudbok endast per månad (dvs. hela månadens försäljning), samt kört allt mot 1940 och inte haft 1920 i kontoplanen. Inser att detta antagligen inte är helt korrekt, men det verkar ju oerhört krångligt att bokföra varje dags korttransaktioner i huvudboken. Och kontanterna har vi fram tills nu inte satt in varje dag utan samlat litet på hög och sedan satt in.

Hur bör jag nu göra?
1165
16
Butiksförsäljning måste du bokföra varje dag. [br][br]Förslagsvis gör du en kassarapport i Excel eller så som dessutom hanterar eventuella avvikelser i kassan på ett enkelt sätt. Häfta fast kassaregistrets remsa på den, och dela upp intäkterna på bankkonto och kassan. När du sedan sätter in pengarna så gör du ett verifikat från kassa till bank.[br][br]

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.