Försäljning av inventarie och avskrivning enligt kompletteringsregeln

68
Kan någon hjälpa mig bena ut det här?

Startade en enskild firma 2006 och köpte/tog in inventarier för ett belopp av 57450 kr exkl. moms. 2007 köptes ytterligare inventarier för 6955 kr exkl moms.

Har använt kompletteringsregeln (eller 20-regeln) för avdrag och därmed gjort avdrag för 11490 kr 2006 och 11490+1391 kr 2007.

Nu till problemet. Bland inventarierna från 2006 fanns en kamera för 6000 kr som jag i år sålt för 2000 kr + moms.

Fråga 1. Hur bokför jag denna försäljning?
Fråga 2. Hur ska jag nu göra årets avskrivning. Hur blir det om jag vill fortsätta använda kompletteringsregeln, eller finns det bättre sätt att göra avdragen?

mvh
Konrad
117
3
Hej![br][br]Försäljningen bokför du så här:[br][br]D 1910     2500 kr  (Pengarna du fick)[br]K 2610      500 kr   (Momsen)[br]K 1210     6000 kr  (För att ta bort inventarien från kontot)[br]D 1219     2400 kr (För att ta bort de gjorda avskrivningarna (40% av 6000 kr))[br]D 7973     1600 kr  (Kontot heter "Förlust vid avyttring av maskiner och inventarier)[br][br][br]När det gäller beräkningen av kompletteringsregeln räknar du den kommande avskrivningen för 2008 på 51450 kr, vilket är det du har kvar på de inköpta inventarierna.[br][br]Jag hoppas att detta hjälper dig.[br][br]Mvh[br][br]Henrik Öhrn[br][br]
Henrik Öhrn
auktoriserad redovisningskonsult
Filip Erikssons Affärsbyrå AB
http://www.affarsbyra.se/
info@affarsbyra.se

Ledamot av SRF (www.srfkonsult.se)
68
Tusen tack![br][br]Hade på känn att det var något liknande, men hade inte koll på vad kontona hette. Och när det gäller bokföring är det trevligare att veta säkert än att tro.[br][br]Bara för att få ett fullständigt exempel, låt oss säga att jag hade en pryl för 5000 kr som jag lyckades sälja för 4000. Vilka konton är det nu som belastas? (Borde ju då bli en vinst på 1000 kr eftersom jag gjort avskrivningar med 2x0,2x5000 kr = 2000 kr)[br][br]mvh[br]Konrad
117
3
Eventuell vinst vid avyttrande inventarier bokförs på konto 3973 Vinst vid avyttring av inventarier.[br][br]Med vänlig hälsning[br][br]Henrik Öhrn[br][br]
Henrik Öhrn
auktoriserad redovisningskonsult
Filip Erikssons Affärsbyrå AB
http://www.affarsbyra.se/
info@affarsbyra.se

Ledamot av SRF (www.srfkonsult.se)
68
Sitter och gör det sista i deklarationen och lägger märke till att summorna inte riktigt stämmer. Kommer fram till att det är denna försäljning som spökar. Jag bokför ju moms, men ingen försäljning på något försäljningskonto vilket gör att autosummeringen blir helt fel. Finns det nåt enkelt sätt att komma runt det så man slipper hålla reda på alla sådana (även om det i mitt fall aldrig kommer att vara särskilt många) verifikat i bokföringen?[br][br]Konrad

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.