Vinst enskild firma, vilken fond sätta av om någon?

8
Hej,

har enskild firma. Säg att jag förra året gjorde 100 000 kronor i vinst.
Kapitalunderlaget är under 50 000 (vad jag förstår är då inte positiv räntefördelning tillåtet).

Vad är egentligen bäst att göra? Sätta av 30 000 till periodiseringsfond och 50 000 till expansionsfond för att ha ett överskott på 17 000 (som fylls i vid punkt 9, nr 100 i deklarationen). Eller är det bättre att sätta av mer till någon av fonderna så att överskottet blir så litet som möjligt?

När jag läst om periodiseringsfond får jag känslan att man ska vara försiktig med att sätta av pengar dit, är det rätt? Ska jag hellre öka expansfonden? Eller är mitt exempel att jag sätter av för mycket? Jag sätter av nästan max till både periodiseringsfonden och expansionsfonden.

Hur ska man tänka? Detta är första året för mig som jag har en större vinst så jag har aldrig behövt tänka i dem här banorna förut...
1073
139
Det du ska tänka på är marginalskatteeffekten.[br][br]Grundtanken är att vid inkomstår med hög totalinkomst (firmaresultat + inkomst av tjänst) avsätta till både periodiserings- och expansionsfond.[br][br]Fördelaktigt är att återföring av fonder sedan utförs vid inkomstår med låg totalinkomst.[br]

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.