Deklaration för enskild firma utan intäkter

1
Hej allihopa,

Jag startade under 2008 en enskild firma som skulle utföra "Konsultarbeten inom mjukvaruutveckling". Jag påbörjade endel projekt men pga olika anledningar blev det inga intäkter, dock kommer 2009 bli bättre 🙂.

Nu är det dags att deklarera, något jag aldrig har gjort förut varken för ett företag eller privat. Så jag har några frågor och påståenden som jag skulle vilja ha lite feedback på.

* Jag köpte en dator för ~9000:- den kommer jag ta upp som en kostnad då jag inte ser att den kommer vara till mycket nytta om mer än 3 år.
* Jag köpte även lite annan billigare elektronik. Ska detta, och datorn, tas upp som R5 (Varor och legoarbeten) eller R4 (Övriga externa kostnader)?
* Jag har även mobilen på företaget, ska kostnaden för samtalen tas upp i samma ruta?
* Jag redovisar momsen varje kvartal och vi årsskiftet var skatteverket skylldiga ~800:-. Det gick inte att fylla i en negativ skatteskuld så ska den tas upp som B8 (Övriga fordringar)?
* Går det att kvitta underskott i näringsverksamhet mot skatt för kapitalvinster, så som det går att göra emot skatt på arbete?

Tacksam för svar
---
Peter Grundström
openprimate
http://www.openprimate.com
2360
49
Samla ihop alla dina utgifter även hyra mm som du inte uppgett här och sätt ett underkott som under detta år kan kvittas mot vinst  i år är det ett halvt basbelopp som kommer att gälla för direktavskrivning, men i ditt fall för förra året kan du även använda dig av samma metod istället för 3 år. Att man sedan kanske har datorn kvar har mindre betydelse men troligen måste du skaffa dator ofta och med nuvarande regler underlättar det direkt. Annat var det år 2001 då jag fick gå till högsta instans, börja om från början innan jag efter 6 år fick rätt. En pyrrusseger! rtfm :bravo :winner :winner :LOOOL
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.