Deklarations frågor (E.F), SKV svarar ej, provar här! ..

4
Hej! deklarerar min enskild firma för första gången och har lite frågor. Har mailat skatteverket men troligvis har dem högtryck för inget svar har kommit och jag vill deklarera så snart som möjligt. Hoppas någon här kan hjälpa mig!

1) Jag delar en lokal med en kamrat (vi står båda två på den) , vi löste det så att han betalat hela hyran med autogiro och därefter har jag betalat min halva till hans privatkonto varje månad. Hoppas jag ändå får göra avdrag för detta?  blev lite tveksam då betalning skett till min kamrat och inte hyresvärden från min sida! ...

2) Har redan underskott i firman än sålänge utan att jag tagit med lokalhyran i bokföringen,
ska jag ta med ändå (om det nu går , se #1) , antar det då jag läst att de ska vara bra med stort underskott första året då det kan kvittas mot vinsten nästa år, stämmer det eller ska jag försöka få så lågt underskott som möjligt?

3) Jag köpte ett objektiv för ~5k , jag har naturligtvis slarvat bort kvittot på nått mirakulöst sätt  :'( har lite moms kvar att kvitta , vågar jag ta med detta ändå trots att jag nu saknar verifikationen?

4) I min preliminära skatteuträkning skulle jag få tillbaka 6k, jag har inte betalat in någon f-skatt för firman alls hittills. När jag nu deklarerar underskott i firman och inte betalat nån f-skatt vad händer med dessa 6k ?

Tacksam för all hjälp!  :-[
Mvh/A
1324
4
[quote author=andyandy link=topic=5306.msg25598#msg25598 date=1241178031][br]1) Jag delar en lokal med en kamrat (vi står båda två på den) , vi löste det så att han betalat hela hyran med autogiro och därefter har jag betalat min halva till hans privatkonto varje månad. Hoppas jag ändå får göra avdrag för detta?  blev lite tveksam då betalning skett till min kamrat och inte hyresvärden från min sida! ...[br][/quote][br]Här vet jag faktiskt inte. Om kompisen har ett bolag borde det ju inte vara problem att han fakturerar dig. [br][br]Å andra sidan. Eftersom du står på kontraktet borde du kunna dra halva fakturan (med fakturan som underlag och boka som egen insättning). [br][br][quote author=andyandy link=topic=5306.msg25598#msg25598 date=1241178031][br]2) Har redan underskott i firman än sålänge utan att jag tagit med lokalhyran i bokföringen, [br]ska jag ta med ändå (om det nu går , se #1) , antar det då jag läst att de ska vara bra med stort underskott första året då det kan kvittas mot vinsten nästa år, stämmer det eller ska jag försöka få så lågt underskott som möjligt?[br][/quote][br][br]Du skall ju få det underskott du har. Resten av frågan är nog besvarad nedan. [br][br][quote author=andyandy link=topic=5306.msg25598#msg25598 date=1241178031][br]3) Jag köpte ett objektiv för ~5k jag naturligtvis slarvat bort på nått mirakulöst sätt  :'( har lite moms kvar att kvitta , vågar jag ta med detta ändå trots att jag nu saknar verifikationen?[br][/quote][br]Har du slarvat bort objektivet eller kvittot ?[br][br][quote author=andyandy link=topic=5306.msg25598#msg25598 date=1241178031][br]4) I min preliminära skatteuträkning skulle jag få tillbaka 6k, jag har inte betalat in någon f-skatt för firman alls hittills. När jag nu deklarerar underskott i firman och inte betalat nån f-skatt vad händer med dessa 6k ?[br][/quote][br][br]Underskott kan du hantera på 2 olika sätt beroende på vad som passar dig bäst. [br]1. Du skjuter förlusten till nästa år. Och slipper då a-skatt + egenavg på summan. [br]2., Eftersom du är nystartad kan du kvitta mot annan inkomst (om du har från ex ett jobb). Du slipper då a-skatten på  summan.  [br][br]Hans
4
Tack för svaren![br][br]Ang hyran, Dessvärre har han inget företag, men som sagt jag står ju med som hyresgäst så borde ju vara självklart jag får dra av min halva jue! kör nog på det....[br][br]Ang objektivet, det är kvittot jag slarvat bort  :'( bör jag strunta i att bokföra?[br][br]och vad gäller underskottet, ja jag antar jag får det underskott jag får helt enkelt, tar med rubb och stubb.[br][br]Jag väljer nog att skjuta till nästa år, men vet du hur detta görs rent praktiskt? sker det per automatik om man inte anger annat eller ?
321
9
Ang. objektivet; kan du inte kontakta säljaren och be om en kvittokopia?[br][br]Filibastis
Mikael Lundgren - Utbildningar/produkter inom HLR o Första-hjälpen

Lundgren Creative Health & Safety AB
http://www.l-c.se
http://www.hlr-instruktorsutbildning.se
http://www.defibrillator-hjartstartare.se
http://www.skanehlr.se
4
Fillbastis: Det ser dessvärre mörkt ut  :( företaget gick i konkurs bara några månader efter jag köpte objektivet. Jag fick inte ens med kvitto i den ursprungliga beställningen utan fick tjata till mig detta efter jag fått min order, så himla typiskt man slarvar bort det sen  Grrrrr
1324
4
Vad är objektivet värt idag. ?. Du kan ju göra en privat insättning till dagens värde. Förvisso förlorar du momsen men du får ju ändå en kostnad och därför ett högre underskott tills nästa år. [br][br]Sedan detta med att skjuta upp till nästa år. Det gör du på NE blanketten i deklarationen. Om man skriver 0 i ruta R45 trilla förlusten ner till R48och vidare till ruta 125 på INK1. . (Thats IT) [br][br]Hans[br][br][br][br][br][br] [br][br]
4
Ok perfekt! Tack för hjälpen Hans! [br]Objektivet är värt ca 4k idag.[br]Men vad menas med "privat insättning" ? inte en vanlig kostnad antar jag? Har inte stenkoll på det där, jag använder visma enskild firma till att bokföra kostnader/intäkter!
2360
49
Ta upp din halva punkt 1[br]Ta upp objektivet till 5000:- direktavdrag wom går till underskottet[br]Spara underskottet mot senare vinst.[br]Se fram emot att få 6000 tillbaka.[br]Svårare än så är det inte[br][br]
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
1324
4
[quote author=andyandy link=topic=5306.msg25619#msg25619 date=1241288510][br]Ok perfekt! Tack för hjälpen Hans! [br]Objektivet är värt ca 4k idag.[br]Men vad menas med "privat insättning" ? inte en vanlig kostnad antar jag? Har inte stenkoll på det där, jag använder visma enskild firma till att bokföra kostnader/intäkter![br][/quote][br][br]Jo det är en vanlig kostnad. Men det som skiljer är vad som betalar. [br]När du betalar en räkning så betalar du ju oftast från bankkontot. ( 1930 för oss som inte använder Visma)[br]Men i detta fallet tas ju pengarna ingenstans ifrån. Så man bokför en egen insättning (2018) istället vilket i princip medför att företagets skuld till dig ökat. [br]Ok eftersom du har Visma kan man inte göra detta direkt (hur man nu kan göra ett bokföringsprogram som inte har varianten att man betalar med privata pengar ? ? ?). [br]utan du får då bokföra 2 steg. 1. Du gör en egen insättning till kassan och 2. samma dag bokför du ditt objektiv mot kassan. [br][br]Hans[br]

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.