Vi ska anlita ett säljbolag eller alternativt en extern säljare som ska sälja vår produkt. Vad ska vi tänka på? Finns det några vanliga misstag som företagare brukar begå? Hur kan man ta reda på om företaget är seriöst och tänker långsiktigt? - Patrik

Svar av Rasmus Biasi, Expert på försäljning.

Hej, 

Härlig fråga, önskar att jag själv hade frågat en expert innan jag kastade mig ut där, men istället så gjorde jag alla misstag åt er så kan berätta exakt vad jag anser att ni bör tänka på eftersom jag upplevt detta själv, både som säljare som tagit uppdrag och som uppdragsgivare. 

Jag skulle vilja dela upp det i 3 steg: Magkänsla, Ekonomi och Intresse/Engagemang.

1. Lyssna på din mage:

Till att börja med, var säker på att den eller de som ska företräda er produkt eller tjänst brinner lika mycket för den som ni. Det är alltid trevligt att tjäna mycket pengar men om er säljare fokuserar på snabba affärer så kan det skada ert rykte långsiktigt mer än det gynnar er kortsiktigt. 

Se det för vad det är, ni måste lära känna den eller de som ska jobba med produkten och ni måste själva vilja umgås med dem. 

Allt handlar ju enligt mig om relationer och om de som ni ämnar anlita inte kan få er att trivas, hur ska då denne lyckas få era kunder att känna sig redo för långsiktighet?

Nästa steg i detta är att förstå er potentielle uppdragstagares agenda. Har han eller hon flera andra uppdrag, har de erfarenhet av branschen sedan tidigare?

Jag såg inget om verksamheten så det är svårt att ge ett skräddarsytt svar, men oavsett bransch är det viktigaste tycker jag att ni själva känner att ni vill göra affärer med de ni väljer som uppdragsgivare.

Relaterad läsning: 4 typer av företag som anlitar säljare och säljhjälp

2. Se på ekonomin: 

Vad kostar er produkt eller tjänst? Hur mycket finns kvar till er efter att ni delat?

Alla ska gå plus på en sådan här relation så fundera ut hur mycket ni behöver för att driva er verksamhet och utgå från det, sedan jobba alltid enbart med provision i början. 

Vissa företag pratar om att de vill ha betalt per jobbad timme för att de har utgifter, det har ni med, om de ni pratar med måste ha något fast så kan de inte vara allt för säkra på sina färdigheter, jag säger alltid 3 månader provision och sedan efter det sätta sig ner, gå igenom mål, uppnått resultat och finna att det finns ekonomi i det hela, därefter se om det fortfarande finns intresse för något fast, erbjud det mot att man gör en ny genomgång 3 månader senare, detta för att hela tiden vara säkra på att de jobbar det bästa de kan och ni aldrig går back.

Det är en investering att få tag på duktiga säljare, men det ska inte behöva kosta utan att ni har någon som helst ”säkerhet” gör därför aldrig längre avtal än 3 månader så att ni har möjlighet att gå igenom att förväntat resultat uppnås innan det blir ohanterligt.

Säljare är väldigt duktiga på att prata, det är viktigt att ni känner att de även är beredda att riska, de måste känna sig så pass bekväm med er produkt att de är villiga att ta uppdraget för att de litar på sin egen förmåga att sälja och er förmåga att leverera. 

3. Hur pass intresserade och engagerade är de av/i er produkt/tjänst?

Kom ihåg att säljare är er megafon, det är ni som är experter på det ni gör, det måste säljarna förstå, se till att de är intresserade av att lära känna och förstå er. Ställer de rätt frågor och vilka argument har ni själva för att förklara nyttan och värdet med det ni erbjuder?

En intresserad och engagerad säljare är oftast en väldigt duktig sådan. En duktig säljare förstår att ställa frågor för att få svar och kommer att kännas igen genom att själv komma med tankar och idéer som ni redan antingen tänkt eller pratat om just för att han eller hon förstår och engagerar sig lika mycket som ni.

Avslutningsvis vill jag säga att när ni hittat den ni tror på, se till att få läsa igenom och godkänna manus och eller argument som de använder, det är er produkt som de representerar så det måste kännas rätt för er hur det representeras.

Stort tack för en härlig fråga och varmt lycka till med att finna er/era säljare.

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.