När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Vilka råd kan du ge rörande hur länge ägaren ska vara kvar i företaget efter försäljningen och vilka vanliga problem brukar dyka upp? - Peter Karlsson
Svar av Adam Wessblad, Specialist på hållbar tillväxt och ägarskiften.
Intervju med en anställd efter en genomförd transaktion:
Jo Bertil, (den tidigare ägaren) har ju sagt att jag nu skall fråga den nye VD:n om jag har frågor kring mitt arbete, men jag frågar honom som vanligt ändå för att det har jag alltid gjort...
Detta var ett exempel en gång när jag hade genomfört en transaktion och var runt i bolaget för att följa upp affären med personalen om hur de trivdes med den nye ägaren (VD:n).
Det finns två problem som måste lösas samtidigt här:
Det ena är behovet av kontinuitet vid ett ägarskifte (kunder och kunskap skall överföras), och det andra är överföring av lojaliteten till den nye ägaren/VD. Det är mycket vanligt vid ägarskiften i mindre bolag att en köpare vill ha kvar den tidigare ägaren under en kortare eller längre period (upp till 2 år) för att han skall hinna lämna över kundkontakter och personalansvaret på ett lugnt och säkert sätt.
Det är också viktigt för personalen att de får tid att vänja sig vid att en ny ägare kommer in och bestämmer i verksamheten. Personal (äldre tro-tjänare) är ofta väldig lojala med den tidigare ägaren och för att ägarskiftet skall gå bra och affären som helhet skall bli bra för den nye ägaren är det viktigt att den som säljer sitt bolag förstår att han har en viktig roll i bolagets nya situation och i överföringen av ansvaret för bolaget.
Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.