Det här gäller särskilt om du har lätt för något som är svårt för andra. Då har du inte bara en tydlig styrka, den är dessutom unik, vilket gör den ännu mer värdefull.
Även om det här egentligen är rätt logiskt känns det ofta helt bakvänt att resonera så. Delvis handlar det om att när något är väldigt enkelt för dig är det lätt att tro att det är lika enkelt för andra. Det kan skapa en illusion om att det därmed inte är särskilt imponerande, värdefullt eller lönsamt. Men så är definitivt inte fallet. Andra människor har inte samma erfarenheter, styrkor, intresse, talanger osv som du. Det som är allra enklast för dig kan vara helt omöjligt svårt att lyckas med för någon annan – och sådana personer kommer vara dina absolut bästa kunder!
Många bär också på en mer eller mindre medveten moralisk värdering om att det ska vara jobbigt att jobba. Det är liksom mer fint att kämpa än att åka räkmacka. Men varför då? Är det inte betydligt mer rimligt att eftersträva framgång som inte kräver att vi offrar delar av våra liv och jobbar slut på oss själva? Vore det inte smidigare att hitta ett sätt att driva företag som utgår från det som inte känns som en konstant uppförsbacke i motvind?
Det bör ju onekligen vara lättare att lyckas då, inte sant? Ändå håller hustler-kulturen i sig. Hur många egenföretagare, entreprenörer och businessmänniskor har du inte hört genom åren skryta vitt och brett om att de kämpat hårdare än alla andra, gått upp tidigast, tagit störst risker och suttit på kontoret längst? Det skapar en kultur och en norm som konstant matar oss med idén om att det kan, bör och borde vara kämpigt att vara framgångsrik. Men det är inte på något sätt en förutsättning.
Dina kunder betalar inte för att du ska kämpa, de betalar för att du ska lösa deras problem. Hur jobbigt det är för dig är inte relevant för dem, så länge det blir bra. Kan du göra det med enkelhet tyder det på stor fallenhet, erfarenhet och kompetens, vilket naturligtvis ska belönas.
Så släpp fokuset på dig själv och sluta tro att det handlar om hur mycket du kämpar. Det gör det inte, och det är i ärlighetens namn inte heller varken särskilt hållbart eller effektivt. Du kan naturligtvis inte leverera på topp när du konstant ligger på bristningsgränsen, jobbar jämt, är konstant utmanad och aldrig vilar. Varken kroppen, psyket eller hjärnan klarar det, och det är inte heller speciellt kul, särskilt inte i jämförelse med att jobba med något som du upplever som enkelt, roligt och –just därför – lönsamt.
Kan du göra något snabbt, enkelt, effektivt och med glädje är det alltså en väldigt god anledning att ta mer betalt, eftersom du uppenbarligen är extremt skicklig och kan erbjuda stort värde och god effektivitet. Kan du skapa bra resultat med enkelhet har du helt enkelt en strålande affärsidé!
Dina kunder kommer inte lägga sig i hur jobbigt du har det, och känns ditt företagande som en evig uppförsbacke är det förmodligen klokt att reflektera över om du använder dina naturliga styrkor på ett optimalt sätt, eller om det finns smidigare, och därmed lönsammare, alternativ att utforska.
De färdigheter som kommer naturligt för dig är dina superkrafter! Prissätt dem därefter och behandla dem som det värdefullaste du har, för det är precis vad de är!
Linnea Molander är coach, författare och grundare av Happy Dating. Hon har examen i kognitiv neurovetenskap, exertkunskaper i positiv psykologi och har coachat över 1000 personer. Hon syns ofta i TV, poddar och media, och hennes artiklar om lyckoforskning har publicerats i över 25 olika tidningar och magasin. Läs mer på www.happy-business.se