I podden Ordinary People who do Badass Things berättar Maria Åkerberg om sin resa, och vad som fick henne att starta hudvårdsmärket med samma namn. Hennes berättelse är lika inspirerande som intressant och hon framträder som en person med stark övertygelse om att bidra till en bättre marknad och i slutändan en bättre värld. En stigande ilska triggade slutligen igång affärsidén att utveckla ett hälsosamt alternativ i strömmen av mediokra skönhetsprodukter med innehållsförteckningar som inte imponerade. Det var ur den strömmen som hennes ilska kom. Frustrationen över att ingen tänkte miljömässigt drev henne att slå in på en ny linje - den hållbara. Med ett blygsamt bankkonto, stark drivkraft och passion för hälsovårdsprodukter registrerade hon sin enskilda firma som idag är ett aktiebolag med drygt hundra miljoner i omsättning.

Hennes ambition har från början varit utveckling och försäljning av produkter som kroppen mår bra av, och som kan vara ett komplement till utskrivna läkemedel utan att konkurrera med dem. De flesta råvaror som Maria Åkerberg använder kommer från naturen och växtriket, vilket kräver noggrann planering eftersom mycket av det inte går att få tag på under hela året och måste lagras för att säkerställa produktionen. 

Efterfrågan på naturlig skönhetsvård har vuxit enormt, vilket ledde till att Maria Åkerberg fick bygga ut sin befintliga anläggning för att kunna skala upp verksamheten. Utbyggnaden gjordes 2021 och företaget satsade drygt 70 miljoner av sina egna pengar - den största hittills.

Ärlighet, stark vilja och genuint intresse ledde till framgångar

Vad har medfört att Maria Åkerberg blivit en av Sveriges tongivande varumärken för naturliga hudvårdsprodukter?

I podden svarar Maria snabbt och säkert när frågan kommer: ärlighet och transparens. Inspiration och övertygelse. Viljan att utvecklas..och förstås: arbete, arbete och åter arbete. Det har visserligen funnits faktorer som bidragit till det ökade intresset för naturliga produkter. Kostdebatten som tog fart för drygt ett decennium sedan spillde över på hälso- och hudvårdsprodukter, vilket var då som affärerna tog fart på allvar. I övrigt är det förstås den starka viljan som lyser igenom. Viljan att inte ge upp. Viljan att erbjuda bra saker och smidiga lösningar. Och framförallt: en vinnande personlighet som alltid verkar glad även fast hon inte är det, för så ser ju livet ut för alla. En viktig sak hon burit med sig genom livet som hennes mor lärde henne:

Du får tillbaka det du ger. Det har sedan dess suttit i.

En annan viktig del i framgångarna har varit viljan att lära sig nya saker. Ett ständigt kompetensbyggande som innebär att hålla sig ajour med dels sin bransch, produkter, teknikutveckling, trender och mycket annat, men även att känna sina kunder. Att ta dem med på företagsresan framåt och få deras synpunkter och åsikter om produkter och tjänster är en viktig lärdom för att förnyas och växa.

Ett viktigt driv framåt för Maria Åkerberg är hennes övertygelse och intresse för den inriktning hon slagit in på. Det är inte önskan om att tjäna stora pengar som styrt hennes val, det är snarare en övertygelse och tron på att det hon gör fyller ett tomrum och ett viktigt syfte. Hennes företag har en stark hållbarhetsprofil, till skillnad från många andra i branschen - såväl i produktutvecklingen som inom organisationen. I podden pratar hon om sina anställda som sitt Dream Team och förespråkar ett positivt ledarskap med en stark organisatorisk förmåga, vilket fört företaget framåt i en stabil uppbyggnadsprocess till där det är idag. 

Läs även: När Jonna Jinton dubblade priserna på hennes smycken ökade försäljningen


Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.