I sin blogg berättar Jonna Jinton om flytten från köpcentrum, trafikbuller och lägenheten i Göteborg till den lilla byn Grundtjärn med elva invånare i Västernorrland. Där bor hon än idag. Milslånga ödemarker och djupa skogar blev en explosiv inspirationskälla som skulle komma att återspeglas i allt hon gjorde. Med sina bilder ville hon skapa ett älvornas sagorike som reflekterade hennes inre och naturens storslagenhet genom drömskt skimmer i fornnordisk anda. En del av bilderna - speciellt med Jonna Jinton själv vid någon tjärn i ödsliga skogslandskap - påminner mycket om John Bauers målningar.

Klivet till en engelskspråkig kanal på Youtube

Trots en stark och trogen följarskara på sociala medier tjänade Jonna nästan ingenting - något som blev kännbart med tiden. Strävan efter att skydda varumärket och avstå från annonsering på sina kanaler bidrog till att skapa en stabil grund som medial profil - men utan någon egentlig inkomst. Kreativiteten var en stark drivkraft och idéer saknades aldrig, men likt många kreatörer var det svårare att konvertera skapandet till siffror. Kraften och viljan fanns  och Jonna Jinton lanserade en engelskspråkig kanal på Youtube 2018. Antalet följare växte - första året med en miljon och idag har hon drygt drygt 5,4 miljoner följare. Det var ett av två viktiga beslut som hon skulle komma att fatta.

Från småskaligt till växande företagande

Tillsammans med sin mamma drev Jonna Jinton ett silversmide i liten skala som tillverkade smycken i linje med vad hon själv och varumärket stod för. När hennes man var färdigutbildad silversmed kunde verksamheten plötsligt skalas upp. I den vevan fick de hjälp av en affärsrådgivare som bland annat föreslog att priserna på silversmycken skulle dubbleras, vilket så skedde. Försäljningen tog oväntat fart och de nya prisnivåerna höjde statusen på produkterna och de blev genast eftertraktade. Jonna Jinton kunde därmed dra slutsatsen att ju mer man sätter värde på sig själv och vågar ta betalt - desto bättre kan det gå.

Det andra stora beslutet kretsade kring om Jonna Jinton Jewelry AB skulle växa eller förbli småskaligt. Jonna valde det första alternativet och fyra personer anställdes. Den aktuella omsättningen ligger på drygt 14 miljoner kronor med en vinst på nästan 2,5 miljoner. Det är en resa som varit spännande men som inneburit utmaningar och svåra beslut. Från att ha varit en kreativ bloggare och Youtuber till att driva företag med anställda har varit omdanande - speciellt som Jonna Jinton egentligen aldrig varit anställd och inte kunnat identifiera sig som sådan. Med hjälp att sköta den delen har hon kunnat stanna kvar i sitt kreativa skapande och sluppit att ta på sig rollen som  Företags-Jonna - något hon uttryckts själv.

Här är två av Jonna Jintons många filmklipp:


Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.