Att balansera arbetslivet och vardagslivet är nog en utmaning för de flesta men kanske ännu mer för oss frilansare som ofta har många olika uppdragsgivare. Med flexibiliteten kommer också ansvaret att själv skapa struktur och undvika överarbete. Både för att kunna fakturera rätt antal timmar men också för att ha ett liv utöver jobbet. En utmaning i sig då jag faktiskt oftast verkligen tycker om och jobba. Men här kommer i alla fall några beprövade strategier för att upprätthålla en (något sånär) hälsosam balans:

  1. Skapa en tydlig arbetsplats och arbetstid:

Etablera en dedikerad arbetsplats och bestäm fasta arbetstider för att undvika att jobba obegränsade timmar. Denna kan låta självklar men som frilansare har jag ibland en romatisk illusion om hur härligt det skulle vara att hoppa runt mellan olika fix eller bergstoppar för den delen. Jag gör kanske fel men detta blir sällan bra för mig. Wi-Fi är svajjigt, borden är smustiga, akustiken hög eller så hittar jag inget urtag att ladda datorn. Mkt tid går liksom åt att bara få till en bra arbetsplats. Så när jag lyckas ha en plan för detta flyter mitt jobb på mycket bättre och jag blir mer effektiv.

  1. Planera och strukturera din dag:

Skapa en realistisk arbetsplan och inkludera tid för raster och avkoppling för att undvika stress och utbrändhet. Också något jag finner självklart i teorin men sen vill någon kund “bara stämma av en snabb sak”, ett oväntat samtal kommer eller vissa dagar har jag bara så himla svårt att koncentrera mig så tankarna är överallt och ingenstans. Ny taktik för i år är att planera in dagen i shok för mina olika kunder och redan i planeringen skriva vad för jobb jag ska utföra. Återkopplar i december hur jag lyckas…

  1. Sätt gränser för arbete och privatliv:

Stäng av arbetsrelaterade meddelanden utanför arbetstid och ge dig själv möjligheten att koppla bort. Denna har jag precis börjat med och gillar skarpt hittills.

  1. Fördela arbetsuppgifter och prioritera:

Identifiera vilka uppgifter som är mest tidskritiska och fokusera på dem först för att undvika överbelastning. Jag är 41 år gammal och kämpar fortfarande med detta. Lär man sig någonsin?

  1. Ta regelbundna pauser:

Ta regelbundna pauser under arbetsdagen för ökad produktivitet och välmående. Var på en föreläsning när det pratades om pomodoro metoden… Har ej lyckats med denna punkt heller efter 2 yrkesverksamma år.

  1. Bygg upp ett stödnätverk:

Dela erfarenheter med andra frilansare, få råd och stöd för att navigera genom utmaningarna som kommer med frilanslivet. Denna punkt kan jag dock skryta med att lyckats med. Det är också detta som gjort att jag orkat/kunnat frilansa mer eller mindre hela min yrkeskarriär. Nu med Upbeater.com och vårt nätverk som vi bygger upp så skapar jag någonting som jag hade velat för flera år sedan.

  1. Var realistisk med arbetsbelastningen:

Acceptera inte fler uppdrag än du rimligtvis kan hantera för att undvika stress och kvalitetssänkning. Återigen en något utmanade punkt, särskilt som jag nämnde tidigare verkligen gillar att jobba och går igång på nästan alla uppdrag jag får möjlighet att jobba med. Men har lärt mig med tiden att bli hårdare här. Jag lyckas inte alltid men övning ger färdighet.

Genom att implementera dessa strategier, eller i alla fall ha dom i bakhuvudet, hoppas jag det blir lite lättare balansera arbetslivet och vardagslivet som frilansare. Kom ihåg att vi är alla olika så det kan kräva lite experimenterande för att hitta den perfekta balansen för just dig. Lycka till!


Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.