Utländska aktörer växer snabbast
Nästan 600 000 svenskar handlade från Temu eller Shein under oktober. De båda aktörerna har flera gånger anklagats för att anställa människor under slavliknande förhållanden vilket gör de svåra att konkurrera med för seriösa aktörer.
Totalt sett har andelen av svensk e-handelsomsättning som går till utländska företag stigit från 8 procent 2023 till 12 procent i år. Omsättningen från utländska aktörer har ökat med hela 60 procent jämfört med samma period förra året.
Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel, framhåller vikten av rättvisa konkurrensvillkor:
– För att skapa en rättvis och hållbar marknad måste vi se till att plattformsföretag verkar under samma regler och tillsyn som svenska aktörer. Svensk Handel driver på för att EU:s regelverk säkerställer rättvisa konkurrensvillkor, vilket är helt avgörande för svensk handel.
Svenska företag under press men med stora möjligheter
Trots den ökande konkurrensen från utländska aktörer ser Svensk Handel möjligheter för svenska företag att stärka sin position globalt. Per Ljungberg understryker att innovation och hållbarhet är nyckelfaktorer:
– Svenska företag har en unik möjlighet att stärka sin position globalt, men det kräver fortsatt satsning på innovation, förbättrade villkor för företagande och kundupplevelser i världsklass. Det är så vi når en ledande position i omställningen till en ännu mer hållbar handel.
Fakta från E-handelsindikatorn – oktober 2024:
- Omsättning: 11,4 miljarder kronor, en ökning med 5 procent från oktober 2023.
- Andel e-handelskonsumenter: 71 procent, jämfört med 67 procent förra året.
- Andel omsättning till utländska företag (2024, sedan årets start): 12 procent, upp från 8 procent 2023.
- Ökning av omsättningen från utländska aktörer (2024, sedan årets start): Cirka 60 procent.