Två kinesiska e-handelsföretag, Temu och Shein, skakar om den globala fraktmarknaden genom att skicka enorma mängder gods motsvarande 88 Boeing 777-fraktplan - varje dag. Detta har drivit upp flygfraktspriserna till rekordnivåer, en situation som logistikanalysföretaget Xeneta har övervakat. "Deras volymer är galna," kommenterar Niall van de Wouw, Xenetas chef för flygfrakt. För bara nio månader sedan var Temu relativt okänt, men företagets snabba tillväxt tillsammans med Shein har lett till en betydande prisökning på snabbfrakt från Kina, rapporterar Forbes.

Affärsmodell som håller nere kostnader

Shein och Temu har en affärsmodell som skiljer sig från traditionella detaljhandlare genom att sälja produkter direkt från mindre kända kinesiska tillverkare, vilket minskar kostnaderna jämfört med att sälja varumärken tillverkade utomlands. Denna strategi har gjort dem populära i USA och Europa inklusive Sverige. Enligt en rapport från Cargo Facts Consulting skickar de sammanlagt cirka 9000 ton gods dagligen.

Effekten på flygfraktmarknaden är märkbar, med spotpriser från södra Kina till USA som når cirka 4,75 dollar per kilogram i maj, vilket är en kraftig ökning jämfört med tidigare år. Denna prishöjning, som drivs av de två företagens intensiva användning av flygfrakt, har tvingat logistik- och flygbolag att anpassa sig. Atlas Air och Korean Air är exempel på företag som expanderat sin kapacitet för att hantera den växande efterfrågan.

"Det är en oöverträffad törst efter flygfrakt som vi ser från dessa företag," säger Wenwen Zhang, flygfraktanalytiker på Xeneta. Förändringarna inkluderar inte bara fler flygningar utan också nya fraktrutter som Temu har etablerat via Taiwan, Japan och Korea till USA, vilket förändrar traditionella handelsmönster och höjer priserna på dessa nya rutter.

Temu och Shein ser ingen avmattning i sin tillväxt och planerar redan för hur de kan minska sina fraktkostnader genom att bygga upp ett mer omfattande logistiknätverk i USA och Mexiko. Detta strategiska drag kan förändra hur de hanterar leveranser och ytterligare påverka den globala logistikkedjan.

Shein har fått kritik för dåliga arbetsförhållandena på företagets fabriker samt att kläderna innehåller spår av gift. Både Shein och Temu har anmälts flera gånger till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) då kunder har svårt att få kontakt med kundservice.


Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.