Vilka är de specifika trenderna inom näthandel 2017?

Virtual reality, Google-oberoende och mobilt engagemang är några saker som våra experter nämner.

Marcus Fredriksson, VD, Mekster

Marcus Fredriksson

1. Tiden för E-handlare som bygger sin verksamhet på dropship är förbi

Allt eftersom att kunderna ställer högre krav så blir bekväma fraktalternativ allt viktigare. I vissa vertikaler har det historiskt fungerat utmärkt att jobba utan lager och med hjälp av leverantörer skicka varor direkt till kunderna (drop ship). I dag väljer alltfler konsumenter bort e-handlare som skickar varor direkt från leverantörer, framförallt när varorna kommer från olika leverantörer, eftersom då de måste lägga på tok för mycket tid på att hämta ut varorna i olika omgångar. Eget lager blir en trend 2017.

2. E-handlarna tar en viktig "grossistroll"

För att kunna erbjuda snabba och precisa leveranser krävs det att man som e-handlare har de varor man erbjuder tillgängliga för kunden omgående. Det behövs också en oerhörd kontroll över logistikkedjan för att tillfredsställa kunderna. Ser man hur e-handeln utvecklar sig och hur de internationella marknadsplatserna som Google Shopping och Amazon tar mark så måste den mindre e-handlaren vara beredd på att till viss del släppa kundrelationen och fokusera ännu mer på logistiken för att kunna erbjuda sina varor på ett framgångsrikt sätt genom dessa marknadsplatser.

3. E-handlare börjar använda VR på bredare front

VR har nu funnits i ett antal år men e-handeln har inte riktigt hittat det som gör att man på bred front kan utnyttja tekniken. Vi har sett ett antal spelare som gjort trevande försök, mer eller mindre framgångsrika. Men 2017 kommer VR på allvar till E-handeln, i den första vågen kommer det att satsas mycket på att replikera fördelar som den fysiska butiken har, exempelvis en mer inbjudande produktexponering, bättre mer-försäljningsmöjligheter och så klart med lysande virtuell personal som precis vet vad du vill ha. 

Marcus Fredriksson är grundare av Nordic Etail, en ‘e-handelsfabrik’ som äger, investerar i och leder e-handelsbutiker i ett brett spektrum av branscher med tillväxtpotential. Han är också VD för Mekster, en svensk nätbutik för bildelar och biltjänster.

Torkel Hallander, VD, Nordic Etail

Torkel Hallander

1. SalesManReplication - SMR - blir ett nytt modeord

Webbutiker kommer i allt högre grad att utnyttja kraften i användarcentrerad shopping - när webbutiker börjar agera som världens bästa försäljare in real life kommer inte bara kunderna att få en bättre köpupplevelse (och ge nätbutiken ett bättre rykte), utan e-handlaren kommer att få en större andel genomförda köp och högre marginaler. SMR kommer att innefatta allt från att ställa viktiga frågor, lyssna till kunden, att betjäna varje kund individuellt och personligen, hjälpa till att välja produkter, underlätta frakten och även göra returer enkla.

2. Mobilt engagemang ökar sitt inflytande över digital handeln

Enligt Gartner kommer mobildriven e-handel att öka intäktsmässigt med 50 procent 2017, till följd av högre mobila engagemang och ett starkare ”mobil-centrerat beteende” bland nätkonsumenter. Mobilen är navet i deras kommunikation och så även alltmer i deras konsumtion. Funktionaliteten för mobil handel kommer att nå nya höjder: välja produkter, flyttar mellan olika enheter, enklare betalningar osv ... men än viktigare är att många har klivit över tröskeln för mobil handel; När du väl har köpt en vara i mobilen, kommer du att vilja fortsätta göra det.

3. Personalisering

Sajter, webbshoppar, mejlutskick och andra former av digital marknadsföring blir allt mer riktat. Presentationen och erbjudandena kommer att utformas mer för kundernas individuella preferenser, beteenden och köpkraft – allt för att maximera intäkter, marginaler och kundnöjdhet.

Torkel Hallander är VD för Nordic Etail, en ‘e-handelsfabrik’ som äger, investerar i och leder e-handelsbutiker i ett brett spektrum av branscher med tillväxtpotential. Torkel Hallander har 20 års erfarenhet av arbete på ledande befattningar inom svenska och internationella företag.

Sven Hammar, VD, Apica System

Sven Hammar1. Köpupplevelsen i B2B-handel kommer att bli alltmer lika B2C-handelns

B2B-näthandel håller snabbt på att bli den största intäktsgeneratorn i USA och resten av världen. B2B-organisationer kommer att dra nytta av allt det som B2C-näthandeln har skapat för att förbättra sina affärsmodeller och sina kunders köpupplevelser. Trots låga volymer tenderar B2B att ha högre värde i varje försäljning. Det kommer att bli alltmer viktigt att säkerställa en professionell närvaro och tillgänglighet på nätet – även för B2B-företag.

2. DDoS-attacker fortsätter i sociala kanaler

DDoS-attacker kommer att fortsätta att översvämma företag med störningar och medvetna försök att orsaka skada, även på e-handelssajter. Dagens attacker rullas ut genom sociala medier, som levereras via riktiga människor och är knutna till vissa åtgärder i företag som konsumenten inte gillar. Jag förutspår att vi kommer att få se ännu fler attacker eftersom företag fortsätter att dra nytta av sociala medier för att skaffa kunder och bygga varumärke. E-handelsaktörer kommer att leta efter verktyg för trafiksynlighet för att säkerställa att dessa attacker inte orsakar driftstopp och störningar i försäljningen.

3. Analys för båda sidorna av verksamheten

Genom att jämföra försäljningsdata med prestandadata skapar man ett starkt band mellan de båda. En plattform som presterar bättre och snabbare kommer att leda till ökad försäljning – en förbättring av tiden det tar att ladda en sida med 100 millisekunder kan öka försäljningen med en hel procent. Sambandet mellan prestanda och försäljning kommer att stärkas allt mer 2017 allt eftersom organisationer etablerar nyckeltal som webb-, app- och molnprestanda för att öka vinsten.

Sven Hammar är medgrundare av och VD för Apica, en svensk leverantör av avancerade lösningar för lasttester, övervakning och prestandaoptimering av moln- och mobilapplikationer. Sven Hammar är serieentreprenör och har decennielång erfarenhet av webbprestanda, e-handel och internetrelaterade tjänster och lösningar.

Christoffer Tyrefors, VD, Cykelkraft.se

Christoffer Tyrefors

1. Kapa led och drifta själv

Molnet har varit hett länge inom IT-drift och tjänsteleverans, men användningsområdena breder ut sig; idag kan man driva sin egen displayannonsering med realtidsköp på internationella spotmarknader för annonsplatser på stora sajter, du kan enkelt bygga dina egna satellitsajtnätverk genom tjänster som tillhandahåller hela kedjan med domänköp, contentleverans och länkbygge, m m. Man kan med enkla medel hantera sina nyhetsbrev genom Amazons infrastruktur utan att behöva ha en mellanhand. Man kan helt enkelt göra mer själv, och bara betala för verklig leverans! Det här ett mognadstecken på en bransch som länge till stor del finansierats av riskkapital och värderat tillväxt otroligt högt, men som nu behöver hitta en fundamental lönsamhet i affären och därför behöver sluta betala pengar till mellanhänder.

2. Googleberoende och strävan mot oberoende

Googles annonsformat blir svårare att urskilja och tar allt större plats i sökresultaten. Många sökningar svarar Google direkt på - exempelvis visar de flightinformation, och för e-handel med fysiska produkter tar de första kontakt genom Google Shopping som visar produkter, priser och lagersaldon från multipla butiker direkt i sökresultaten - dvs. kunden behöver inte ens besöka en butik för att shoppa! Det gör oss e-handlare mer beroende av Google än någonsin, vilket gör att e-handeln febrilt letar efter nya sätt att minska sökets betydelse - vilket i praktiken innebär att bygga varumärken. Att bygga varumärke kräver något som råkar vara den tredje stora trenden 2017, nämligen...

3. ...”Eat or get eaten”

E-handel har alltid mått bra av stora volymer, men volym kommer att bli ännu viktigare år 2017 med tanke på de stora marknadsplatser som rullar ut globalt (såväl de traditionella, t ex Amazon, som de nya, t ex Wish), Googles dominans i hela köpfunneln, och det markant ökande mediebruset (öppningsgraden av e-post har minskat med 80 procent på fem år. De som har volym får skalfördelar, och de som har skalfördelar har råd att bygga varumärke, och de som har varumärke kan få kunder in i butiken för att köpa varor till priser som gör affären hållbar.

Christoffer Tyrefors är VD för Cykelkraft.se, Sveriges största nätbutik för cyklar och cykeltillbehör och ett av de snabbast växande e-handelsbolagen i Norden. Christoffer Tyrefors har lång erfarenhet av arbete inom såväl traditionell handel som e-handel.

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.