Ett enkelt CV räcker inte för många kunder längre eftersom det bara är en sammanställning av din tidigare arbetslivserfarenhet, utbildningsbakgrund och andra aktiviteter. Ditt CV berättar för kunder om din yrkes- och utbildningsbakgrund men den visar dem inte vad du är kapabel till och vad du kan hjälpa dem med.
För kreativa frilansare är en portfolio eller hemsida ett måste. Många gånger är det ännu viktigare än ditt CV. Din portfolio är en visuell visning av dina färdigheter som visar för potentiella kunder din stil och kompetens. Och de kan också ge dem inspiration till vad de kan anlita dig för, även om de från början kanske tänkte på något annat.
I portfolion bör du inte visa alla dina arbeten utan välj ut dom bästa som visar din personlighet, din nisch och dina färdigheter på ett professionellt och attraktivt sätt. Det finns många sätt att skapa en bra portfolio men här är några allmänna tips som kan hjälpa dig:
- Förstå din publik.
Att förstå din publik är det första steget för att skapa en frilansportfölj som fungerar. När du arbetar med ett projekt för en kund försöker du uppnå resultat som fungerar för kunden och deras krav. Du försöker imponera på dina kunder så att de anställer dig igen och rekommenderar dig till andra. För det måste du ta reda på vem du vill att din kundkrets ska vara, vad de vill se och vad du vill visa dem. Att titta på andra framgångsrika portfolio's kan hjälpa dig att förstå vad branschstandarden är och vad kunder letar efter. Anpassa din portfölj för att visa upp det arbete som är mest relevant och imponerande för din målgrupp. - Kurera ditt bästa arbete.
Nästa steg för att skapa din portfolio är att kurera ditt bästa arbete. Urvalet är viktigt och allt som du inte är särskilt stolt över eller som du inte vill att potentiella kunder ska se går bort. Kom ihåg att kvalitet alltid kommer att slå kvantitet. När du precis har börjat eller om du inte har så mycket erfarenhet, finns det alltid frestelsen att helt enkelt lägga till allt du någonsin har gjort i din portfölj för att fylla på det. Det är dock inte riktigt det bästa tillvägagångssättet och det finns egentligen ingen mening med att inkludera allt arbete som du någonsin har gjort i din frilansportfölj. Välj därför bara de exempel som du är mest stolt över och som visar din mångsidighet, kreativitet och erfarenhet. Och försök att inkludera olika typer av arbete, till exempel artiklar, blogginlägg, webbplatsinnehåll, e-böcker, sociala medier, etc för att visa din bredd. - Gör det personligt.
Din portfolio handlar inte bara om ditt arbete utan det handlar också om dig. Visa upp tidigare jobb men visa och berätta också om dig och din egna stil. Vi är alla unika och om du lägger till några personliga aspekter till din portfolio kommer den att sticka ut. Ett exempel är att lägga till en "Om"-sida med en kort biografi som berättar vem du är, vad du gör och ditt why. Om du känner dig bekväm och tror att det passar dina kunder så kan du kan lägga till personliga detaljer som till exempel intressen, hobbies, värderingar, etc. för att göra din portfölj mer mänsklig och unik. - Lägg till kundrekommendationer.
Som vi redan har noterat tidigare är det viktigaste syftet bakom att skapa en portfolio att visuellt visa dina potentiella kunder vad du kan. Förutom dina arbetsprover är ett annat bra sätt att visa rekommendationer från befintliga och tidigare kunder. Det är i stort sett en recension av ditt arbete. Innan du köper något, oavsett om det är ett litet köp som en jacka eller ett större köp som en elektronisk apparat eller pryl, kollar du förmodligen de olika produktrecensionerna för att kunna fatta ett välgrundat beslut. Kunder skulle föredra att anställa frilansare som har positiva recensioner som ger dem förtroende för att detta är en person som de kan lita på för arbete av hög kvalitet och snabb leverans. Dina arbetsprover är bevis på din kompetensnivå och kvaliteten på ditt arbete. Dina kundrekommendationer är bevis på det såväl som på din tjänst. Som frilansare tillhandahåller du en tjänst och kvaliteten på den tjänsten är lika viktig som kvaliteten på ditt arbete. Snabb leverans, engagemang för deadlines, öppen kommunikation och förmåga att möta briefer är viktiga för frilansare. Ingenting säger mer om din kompetens och trovärdighet än positiv feedback från nöjda kunder. Be några av dina tidigare eller nuvarande kunder om att skriva ett kort vittnesmål om ditt arbete och lägg till det på din sida eller portfolio. Detta kommer att öka ditt förtroende och ge socialt bevis på din värde. - Glöm inte marknadsföring och SEO.
Det räcker inte bara för att skapa din frilansarportföljwebbplats. När du väl har skapat en professionell frilansportfölj och alla funktionella och designelement är på plats, måste du aktivt marknadsföra din frilansportfölj. Marknadsföring hjälper dig att sprida budskapet om dig själv som frilansare och få fler kunder.
Ett av de enklaste och mest kostnadseffektiva sätten att marknadsföra dig själv är genom sökmotors optimering. SEO kan förbättra din webbplats räckvidd, göra din webbplats mer sökbar och generera organisk webbtrafik genom sökmotorernas resultatsidor. Att ha en bra hemsida eller portfolio är inte tillräckligt om ingen ser den. Du måste marknadsföra din portfölj och optimera den för sökmotorer för att öka din synlighet och nå fler potentiella kunder.