Google är en okonventionell arbetsplats. Både deras informella slogan “Do No Evil” och deras olika varianter av logotyper visar hur annorlunda företaget är. Företaget har öppet gått ut med att de inte har någon direkt avsikt att vara ett traditionellt företag och detta stärker samhörigheten mellan de som jobbar på Google. Att man lagt beslag på den åtråvärda titeln ”bästa arbetsplats” två gånger kan ses som ett bevis på att Google inte bara erbjuder en rolig och bra arbetsmiljö; man tillför en extra dimension till sina anställdas liv som höjer kvaliteten på såväl deras privata som professionella liv. Och det gynnar i slutändan Google som företag, för om den anställda mår bra så mår Google bra.
Googles kärnvärderingar
Googles kärnvärderingar understryker hur viktig arbetskraften är. Potentiella Nooglers (en term för nya Google-anställda) måste genomgå en grundlig anställningsprocess där agnarna sållas ifrån vetet. Google anser själva att företagets anda är beroende av kvaliteten på arbetskraften varför man inte bara anställer de som är bäst eller mest begåvade utan de som man tror bäst kan upprätthålla företagets stolta filosofi. Den hårda anställningsprocessen kan dock sägas vara värd mödan - för när man väl har äntrat Googles röda karriärsmatta så tycker de flesta att det inte finns någon bättre arbetsplats i hela världen.
Google ser sina anställda som hårt arbetande individer varför man mer än gärna skämmer bort dem med fördelar och extra förmåner. Sukhinder Cassidy, VD för Google Asia Pacific och Latin America, citerades i The Economic Times: ”De här människorna utmanas på ett sätt som inte förekommer på andra företag och de arbetar otroligt hårt dag ut och dag in. Vi försöker därför göra deras liv lite lättare i hopp om att de skall bli mer produktiva och får ett mer välbalanserat liv. En gladare och mer samlad person kan bidra med mer till Google.”
Världens bästa arbetsplats?
Vad är det då som gör Google till en av de bästa arbetsplatserna i världen, år efter år? Vad är det som gör Googlers och Nooglers så glada och tillfredsställda? Det är knappast en specifik handling som gör Google till den arbetsplats man är utan snarare den ideologi som genomsyrar företaget och dess anställda. Man avsätter t ex 20 % av all arbetstid till att uppmuntra sina anställda att skapa och experimentera med sina egna idéer. Gmail, Google News och Adsense är exempel på produkter som har kommit fram på detta sätt.
För Google lägger stor vikt vid sina anställdas idéer och anser inte att idéer och utveckling ska komma från ledningen. Genom att ha bloggar internt i företaget kan arbetarna dela med sig av sina historier, uppdateringar av pågående projekt och även söka efter idéer från sina medarbetare. Fredagsmöten hålls informellt, där alla får information om vad företaget har åstadkommit den senaste veckan och vad som förväntas av den kommande. Alla uppmuntras att delta och det går till och med att delta via webbsändningar för dem som sitter vid andra Google-kontor och inte kan närvara fysiskt.
För att få de anställda att känna sig delaktiga i företagets framgångar och målsättning så har man placerat ut förslagslådor och whiteboards överallt. På så vis så skapar man inspiration hos den anställda att vilja tillföra något eftersom hon vet att hennes idé och åsikt kommer att beaktas oavsett hennes rang. Google Toolbar är en innovation som vuxit fram på detta vis. Och det är just detta som gör Google till den stora familj man anser sig vara, att man ser det som grundläggande att anställda och företag växer tillsammans. För att gagna den anställdas personliga mål så erbjuder man utbildningsprogram där hela kalaset betalas av företaget. För anställda som vill fördjupa sig i mer avancerade studier så erbjuder man en global studieledighet i max 5 år. De anställda kan dessutom få ersättning upp till $150 000.
En enda stor familj
För Google vet att man måste ge något för att kunna få något tillbaka. Genom att skapa tillit och ansvar så skapar man ett band, en relation som blir starkare och djupare än bara affärsmässig. För den anställda kommer att leva Google och därigenom sprida företagets budskap på ett positivt sätt i allt hon gör. Se bara på lönesituationen; sedan år 2004 så har över 900 anställda blivit mångmiljonärer. Det handlar om att ge och ta.
Den informella och inspirationsrika arbetsmiljön stärker moralen hos arbetarna vars vilja att ge något extra tillbaka till sin familj ökar. För den anställda ser det inte som att hon ger något tillbaka till företaget; Google har personifierat företaget genom att skapa en stor familj, och därför så känner den anställda att hon gör något för sin familj snarare än för en grå massa till företag.
Om du vill skapa en bra arbetsmiljö med lojala och produktiva arbetare, kolla på dessa filmer: