Här kommer tre tips för att du ska komma igång med din omnikanalstrategi:
1. Integrera flera kommunikationskanaler:
För att maximera räckvidd och kundengagemang, se till att integrera flera kommunikationskanaler i din marknadsföring. Det gäller både traditionella kanaler som e-post och SMS och plattformar som sociala medier (exempelvis Facebook, TikTok) och sökmotorer som Google. Att vara närvarande på flera plattformar och där dina kunder redan är aktiva ökar chansen rejält för interaktion/konvertering och stärker de ack så viktiga kundrelationerna.
2. Använd data för att kommunicera personligt:
Samla in och analysera kunddata för att skapa skräddarsydda kampanjer - anpassade till personliga kundpreferenser och beteenden. Genom att använda "lookalike audiences", kan du rikta dina kommunikation mot nya potentiella kunder som liknar din befintliga kundbas. Det i sin tur kan leda till högre konverteringsgrader, med andra ord en effektivare användning av din marknadsföringsbudget.
3. Fokusera på kundupplevelsen:
Se till att din omnikanalstrategi levererar en sömlös och konsekvent kundupplevelse - oavsett plattform. Det är viktigt att kunderna känner igen ditt varumärke och dess värden genom alla interaktioner. Genom en enhetlig upplevelse över alla kanaler, förstärker du ditt varumärkes värde och bygger långsiktiga kundrelationer.
Vill du veta mer hur man kan jobba med omnikanalstrategi för att få den bästa utväxlingen?
Vi kan digital kommunikation!
//Filip Gerhamn, produktägare RULE