Idén till märket Itsok kommer från hans mormors sista ord på dödsbädden.
- Jag har alltid velat ha ett eget märke och efter 8 år inom handelsvaror kände jag att jag var redo att starta upp något eget. Vad passade bättre som namn än min mormors sista ord om livet, tänkte jag - och på den vägen är det, berättar Stuart Greive.
18 saker om kreativitet och kreativa individer
Inom varumärket designar Stuart inredning och klädkollektioner där det klassiska möter det moderna, samtidigt som han vid sidan av även designar textilinredningar till bilar.
- Det har många fördelar att arbeta med så många olika kreativa idéer i sitt företag, så länge man hittar en länk som binder ihop alla delar. Långsiktigt sett hoppas jag kunna upprätta en företagsinkubator där nya designers kan arbeta med olika idéer - men Sverige måste bli bättre på att ta hand om sina småföretagare först. Idag finns det väldigt lite finansiella medel, vilket tyvärr är ett bakslag för de småföretag som vill utveckla sina kreativa grenar, fortsätter Stuart.
”Det viktigaste för att lyckas är människor”
En nackdel med de många grenarna är nämligen just det finansiella; Stuart har ingen finansiell trygghet och vet aldrig hur mycket pengar han kommer att tjäna varje månad. För att lyckas i branschen tror Stuart därför att det är viktigt att man identifierar sina styrkor och svagheter.
- Ett misstag jag gjorde var att jag trodde jag skulle klara allting själv, men en människa kan inte vara begåvad i allt och man kommer att behöva be om hjälp på vissa områden. Du kan inte vara designer, PR-konsult och säljare samtidigt, säger han.
För att utveckla sina idéer och kunna försörja sig på dem är Stuart Greive därför övertygad om att det behövs samarbeten och ett stort nätverk.
- Du måste vara ödmjuk. Om allt handlar om dig själv hela tiden blir du inte attraktiv att arbeta med och det viktigaste för att ett företag ska lyckas är trots allt dess människor; utan människor - ingen affär. Att nätverka och upprätta samarbeten öppnar många dörrar och är dessutom en fantastisk möjlighet att få utveckla sina affärsidéer och få ut det bästa av sin kreativitet. Man måste våga chansa helt enkelt, avslutar Stuart.