I dagens snabbt föränderliga värld ändras ständigt förutsättningarna för ett erbjudande av tjänst, produkt eller en kombination av dessa. Det som består och utvecklas är det som kunden försöker uppnå, dvs "Jobs-To-Be-Done". Ditt erbjudande måste hela tiden följa och anpassas till detta annars blir dit erbjudande irrelevant.
Här är några exempel. Lyssna på musik gjorde vi igår och det gör vi idag. Idag främst via Spotify, Apple Music och internetradio via appar. Igår gjorde vi det via vinyl LP-skivor och CD-skivor. Att producera och sälja produkten CD-skivor var relevant och genererade stora intäkter igår men inte idag. Samma "Jobs-to-be-done" men olika sätt att uppnå och göra det på.
Konsumera skönlitteratur (deckare, romaner) gör vi idag som igår men boken har fått stor konkurrens av ljudboken. De som säljer böcker, tex Akademibokhandeln tvingas att erbjuda ljudböcker som ju faktiskt konkurrerar med deras existerande erbjudande ”Att köpa bok i butik”. Det är kanske inget de vill då de byggt upp en distributionsapparat för fysiska böcker, men de tvingas för att vara relevanta.
Häromdagen var jag på Macdonalds och kunderna (småbarnsföräldrar, skolungdomar och pensionärer var det många av) köper numera Haloumi burgare istället för kötthamburgare.
Big Mac har inte den största annonsplatsen längre. Frågan är om alla hade varit där om det bara funnits kötthamburgare?
Den här listan kan göras lång. Ingen är immun mot de krympande produktlivscyklerna. Alla måste hela tiden vara vaksamma och klara av att ändra och uppdatera. Det finns också anledning att misstänka att det svischar in en helt ny aktör som totalt vänder upp och ner på din bransch. Ingen bransch är immun mot detta.
Hur gör man då?
Man gör som ett bekämpningsmedelsföretag gjorde.
Fokusera på kundens verkliga Jobs-to-be-done med en workshop tillsammans med dem.
Fyll i en kundprofil med hjälp av post-it lappar, dvs kundens alla:
- Jobs-to-be-done: Detaljerat, funktionellt som icke funktionellt. (Kan vara emotionella och sociala värdeerbjudanden med. Ingen köper en 350 000 kronors Rolex för att titta på tiden. Den finns ju mer exakt i mobilen.)
- Pains: Smärtor och problem som kunden har och som dom vill minska samt,
- Gains: Det som kunden vill uppnå och det dom vill öka av.
Bekämpningsföretaget trodde att deras kund ville döda skadedjur.
Deras verkliga Jobs-To-Be-Done var att odla grödor. Det innebär stor skillnad i bekämpningsmetoder!
Att ha örat mot rälsen hjälper dig att överleva och att i tid se förändringarna så att du kan motverka och agera. Gör det löpande och i en organiserad form, då blir du en överlevare. Kombinera detta med affärsmodellsutveckling så blir du en given vinnare.
Har ni örat mot rälsen och redo att ändra?