När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Vi har alla någon gång stoppat huvudet i sanden, det är dock inte lyckosamt i längden. Utöver att ignorera problem har man ibland inte kännedom om att det är något som inte fungerar.
Verksamhetsstyrning kan liknas vid en orkester där alla instrument behöver spela i harmoni utifrån noter och med en dirigent. Verksamhetsstyrningen behöver systematiseras, kontrolleras och bevakas utifrån lagar och regler samt etik, detta gäller även vid uppköp av bolag, utläggning av verksamhet och vid uppbyggnad av bolag.
Det finns många exempel på symptom på att verksamhetsstyrningen inte fungerar. De som jag upplever som någorlunda vanliga är de nedanstående.
Avsaknad av metod och modell för verksamhetsstyrning - man lämnar det viktigaste åt slumpen
Inaktuella eller felaktiga avtal eller avsaknad av kontroll på avtalen
Medarbetare är osams och pratar illa om varandra samt det råder en vi och dem känsla
Styrande dokument saknas eller är inaktuella
Vågar inte ifrågasätta varandra eller efterfråga information
Tystnadskultur
Vågar inte incidentrapportera eller visselblåsa
Klagomål anses endast vara något negativt och ses inte som en läroprocess
Läser inte rapporter och annan information som delges
Otydlig ansvarsfördelning
Kompetensbrist
Dålig eller ingen kommunikation och rapportering
Ingen uppföljning
Regulatory Governance är en metod och modell för en långsiktigt hållbar och trygg verksamhetsstyrning – stor skillnad kan göras med små insatser.
Genom att förenkla och visualisera verksamhetens olika centrala delar och sedan titta på dessa delar utifrån etik och regler höjs kvalitetsnivån och verksamheten blir säkrare och stabilare.
Slutmålet och syftet med Regulatory Governance är just att bygga en långsiktigt hållbar, professionell verksamhet. Personal, samarbetspartners, kunder och ytterst samhället blir därigenom nöjdare vilket ger ett gott rykte och genererar vinst.
Modellen kan användas på alla nivåer inom det egna bolaget eller koncernen samt vid uppköp av portföljbolag, vid utlagd verksamhet och vid uppbyggnad av ett bolag. Modellen går även att applicera på fokusområden såsom hållbarhet korruption och integritet.
Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.