– En virtuell assistent jobbar hemifrån med till exempel fakturering, ordnar med RUT-avdrag, planerar scheman, hanterar sociala medier, bygger och uppdaterar hemsidor, mejlar och ringer till kunder, säger Arash Niavarani.
Många av de virtuella assistenterna hos Scandinavian Virtual Assistants är bosatta på Filippinerna, men även allt fler finns i Kenya med flera länder.
Flera bollar i luften
Arash arbetar också som sjökapten parallellt med att han är företagsägare och Roselle kombinerar sitt entreprenörskap med studier vid Linnéuniversitetet inom datavetenskap och HR. Deras företag Malmö Maids är ett tjänsteföretag som är specialiserade på hemstädning, matlagning och barnpassning. Genom dem kan också få hjälp med att handla olika saker.
Att leda virtuellt på distans
En vanlig fråga är hur man leder virtuella assistenter som arbetar från ett annat land.
–Vi har en grupp i WhatsUp med alla assistenter och oss själva och där lägger Roselle in arbetsuppgifter varje kväll inför nästa dag. I appen kan assistenterna sedan markera vilka uppgifter som är gjorda. Arbetet fördelas inom de olika teamen, berättar Arash.
I början tar det mycket tid att få arbetet att fungera, men assistenterna lär sig snabbt och sedan blir de bättre och bättre. Samtidigt har Arash och Roselle frigjort tid till sig själva och kan ägna mer tid åt utveckling av de olika verksamheterna.
– Det är viktigt att ge feedback på ett bra sätt och att vi lär känna våra assistenter. Vi diskuterar vad vi kan göra bättre nästa gång och ger positiv feedback när någon gjort något bra, säger Roselle Niavarani.
Mer digitalt
När de båda entreprenörerna blickar mot framtiden så ser de en utveckling mot att ännu mer kommer att bli digitalt. Detta förutsatt att man kan få bra kvalitet i arbetet. Man slipper lokalkostnader bland annat. Ja, det är ett nytt sätt att arbeta på och vi lär oss under resans gång, nickar de i samförstånd.
Av Carin Andrén