Här har du en rad knep du kan ta till för att bibehålla arbetstempot och till och med prestera bättre än om du hade jobbat på ett kontor tillsammans med kollegorna. Flera av tipsen har även vetenskapligt stöd.
Så presterar du från hemmakontoret
1. Ta en paus
Detta är en viktig sak som är lätt att glömma bort när deadlines stressar och möten efter möten radar upp sig. Studier visar att den som tar korta regelbundna pauser klarar arbetsdagen bättre. Det kan räcka med några minuter varje hel- eller halvtimme.
Känner du dig extra trött en dag, kanske på grund av dålig sömn, kan en power nap vara precis det du behöver. Den bör vara mellan 5–30 minuter och kan variera beroende på person och hur trött du känner dig. Men viktig här att inte gå ner i djupsömn. Känner du dig osäker är det smart att sätta larmet på 30 minuter men för den som tar en power nap regelbundet behövs det knappt. Forskning visar att en 20 minuters power nap stärker förmågan att prestera resten av dagen.
2. Ljudlös mobil
Att ha i gång sin mobil kan vara nödvändigt beroende på vad man jobbar med, men kan du stänga av ljud och vibrationer från sociala medier, sms, mejl och andra notifikationer är det en bra idé.
Multitasking fungerar nämligen inte och varje gång du avbryts tappar du fokus och får svårt att hamna i ett läge där arbetet bara flyter på av sig själv, det man kallar ”flow”.
3. Undvik sociala medier
Och även om det är bra att ta en paus från arbetet finns det bättre sätt att pausa på än att kolla vad som hänt i sociala medier. Algoritmer och AI jobbar ständigt för att få dig beroende av just deras plattform. Stå emot.
4. Klä dig för framgång
En fördel med att arbeta hemifrån är att ingen märker hur du ser ut och klär dig. Om du inte håller onlinemöten med webkamera vill säga. Men studier visar att de kläder vi har på oss påverkar hur vi mår och hur vi tänker. Så mysbyxorna och pyjamasen bör nog bytas ut. Och kanske är det värt att ta på kavajen nästa gång du har ett viktigt möte eller ska avsluta en affär, även om mötet bara sker över telefon.
Relaterad läsning: Hur du klär dig för framgång
5. Bakgrundsmusik, men rätt sort
Att spela musik i bakgrunden kan bidra till ökad produktivitet och fokus menar vissa forskare. Men all musik fungerar inte. Klassisk musik, ljud från naturen, filmmusik och annan gärna instrumental musik är att föredra. Annars kan hjärnan vandra i väg och börja lyssna på texten och nynna melodier.
Mozarteffekten är omdiskuterad men den säger att inlärningsförmågan och prestationsnivån ökar när man lyssnar på viss typ av klassisk musik.
Relaterad läsning: Lär dig ett nytt språk varje dag - om klassisk musik och inlärning
6. Måla och inred ditt hemmakontor
Det finns forskning som tyder på att färger påverkar vårt humör och vår förmåga att prestera. Enligt färgpsykologin kan vissa färgnyanser öka produktiviteten vilket kan vara bra för den som vill jobba hemifrån och prestera på topp. Kanske är det dags att ta fram målarburken eller beställa nya tapeter till ditt hemmakontor?
Blått sägs minska stress.
Gult kan vara bra för en kreativ kick.
Grönt upplevs lugnande av många.
Grått och andra neutrala färger kan passa extra bra i ett hemmakontor.
Läs mer om hur färger påverkar här.
Missa inte: 7 tips med inspiration hur du inreder kontoret så dina medarbetare vill flytta in
7. Rätt rumstemperatur
En del föredrar varmt, andra lite svalare. Men en studie visade att när de höjde temperaturen på ett kontor från 20 till 25 grader, minskade antalet skrivfel med 44 %, samtidigt som produktiviteten ökade med 150 %.
Det kan bero på att kroppens energi kan gå till hjärnan i stället för att hålla kroppen varm.
8. Skriv att-göra-listor
Att skriva ner vad du ska göra, gärna kvällen innan, är en smart rutin och ett enkelt sätt att förbättra resultatet på. Prioritera det viktigaste först och det du inte hinner med på listan förs över till nästkommande dag.
Att skriva listor passar inte alla personlighetstyper och arbeten, som till exempel jobb som kräver kreativitet framför att lösa en rad uppgifter. Men testa, för många innebär detta knep en stor skillnad.
9. Använd tekniken till din fördel
Det finns massor av teknik, appar och program för att underlätta arbetet. Här är en lista på bra verktyg för den som arbetar från hemmakontoret.
10. Släpp in ljuset
Att få in lite solljus under arbetsdagen kan göra underverk, särskilt under det mörkare halvåret. En studie visade att 70% av arbetsstyrkan blev mer produktiv om det kom in naturligt ljus i lokalen. Så dra undan gardinerna så långt det går.
Lampor ska heller inte underskattas och det finns bra ljusarmaturer för hemmakontoret som skapar ett varmt sken som kan göra dig piggare och mer välmående.
11. Kläm in ett träningspass
Att träna är bra för både kropp och knopp. Kanske till och med det mest effektiva sättet att öka kreativiteten, energinivån, ditt välmående, självförtroendet och prestationsförmågan. Även om det är oslagbart att öka pulsen rejält under 30–60 minuter, så ska det inte underskattas vad en snabb, kort promenad på 10–20 minuter kan göra för hjärnan. Även inlärning och minne förbättras med fysisk aktivitet.
Relaterad läsning: Hur du förbättrar minne och fokus på bara sex minuter
12. Dofter som påverkar humöret
Ett kanske något oväntat sätt att behålla fokus under dagen är att tända doftljus eller sprida eteriska oljor för att förändra hur ditt hemmakontor doftar. Studier visar att vissa dofter kan hjälpa till att bekämpa mental trötthet, öka ditt minne och stimulera koncentrationen.
Beverley Hawkins som jobbar med aromaterapi tipsar om följande sex dofter som kan passa ditt kontor: Pepparmynta, lavendel, jasmin, eukalyptus, citron och rosmarinolja. En annan studie pekar på att doft av kanel och pepparmynta gör dig mer alert och på bättre humör.
13. Passa på att jobba när du känner flow
Ett annat sätt att öka din produktivitet är att arbeta när du känner dig som mest pigg och engagerad. Är du en morgonmänniska? Dra nytta av de tidiga timmarna innan telefon och mejl börjar störa.
Morgonstund har guld i mund. Men inte för alla.
Är du mer av en kvällsmänniska? Ta då tag i att-göra-listan när andra redan har lagt sig.
Lästips: 18 spännande jobb och uppdrag du kan sköta från vilken plats i världen du vill
14. Skapa struktur och arbetsschema
Många upplever att det är enklare att ha ett schema att arbeta efter. Till exempel att mellan klockan 9–11 på förmiddagen ska jag jobba med att ringa säljsamtal, skriva på en utbildning, eller vad det nu må vara. Testa att sätta upp en struktur, håll dig till den och utvärdera sen om det verkar vettigt att fortsätta med upplägget.
15. Regelbundna onlinemöten med kollegor
Det svåraste för många som jobbar på distans är att det sociala drabbas. Småprat med kollegor och lunch tillsammans är inte bara trevligt, det ger även en möjlighet att hjälpa varandra med arbetsuppgifter och att lösa problem. Den som är extrovert får också energi genom fysiska möten med andra.
Men det går, åtminstone till viss del, att lösa distansutmaningen genom att ha möten online med webkamera så ni ser varandra. Det kan vara ett snabbt morgonmöte eller en eller ett par veckomöten där ni går igenom vad ni gjort och ska göra tills nästa gång ni pratar igen.
16. Jobba med målsättningar och deadlines
Målsättningar är ett effektivt sätt att öka prestationen och många upplever också att det blir roligare att jobba med mål och deadline.
Missa inte: Tips hur sätter mål i arbete och i livet
Hybridjobb, distansarbete och flexkontor är nog trots allt inte bara tillfälliga trender utan något som är för att stanna. Så dela gärna denna guide till medarbetare och frilanskollegor.
Tack!