Men när du kommer en bit på vägen så kommer du inse vilket slöseri det var. Ännu värre är det när nya företag betalar någon utomstående att göra dessa bitar åt dom. När du inte ens har koll själv på vad du vill ha så är det dömt att misslyckas redan innan du ser resultatet.
I början är företagets varumärke starkt kopplat till entreprenörens varumärke
När ett företag precis slår upp portarna så är det företagets ledare som folk kommer se till. När grunderna, systemen och allt annat som ett företag behöver inte finns på plats så måste entreprenören vara den som potentiella kunder känner tillit och förtroende för.
Det är ju ändå det enda riktigt konkreta i detta skede.
Därför är det just entreprenörens varumärke som är så mycket viktigare i början än att företaget har ett helt varumärke på plats. Du kommer med största sannorlikhet göra ändringar i företagets varumärke när företaget har tagit fart.
Är du som jag så tycker du säkert att det är kul att ta fram grunderna för ett varumärke. Problemet är att du riskerar att fastna i tryggheten av att planera och drömma. Du behöver egentligen ge dig ut och försöka bygga relationer med potentiella kunder.
Du kan börja bygga ditt företag utan ett färdigt koncept för varumärket. Jag har till och med sett relativt framgångsrika företag som fortfarande efter 10 år är oklara på hur deras varumärke ska va. Återigen har då dessa valt att betala ett annat företag för att ta fram konceptet för varumärket. Det är i sig ett problem och kan skapa hinder om man vill växa som bolag.
Så hur kommer man igång på rätt sätt?
Först och främst, börja så enkelt som möjligt med varumärket för ditt företag. Idag har de största varumärkena de enklaste loggorna. Utnyttja det! Välj två fonts, där det mer uttrycksfulla är det du använder för att skapa din logga. En fetstil passar ofta bra.
Välj sedan en färgskala där du tittar på färgspykologi. Vem är målgruppen? Hur vill du att dina kunder ska känna när de tänker på ditt företag?
När grunderna finns håller du dig till det i åt minstone 6 månader. Detta är för att du ska undvika att jobba mot perfektion i ett tidigt skede.
Sedan fokuserar du på entreprenörens varumärke!
Här handlar det allt om media och digital kommunikation. Fokusera på att bygga upp följare på sociala medier, gästblogga på kända sajter, delta i podcasts inom företagets område.
Jobba på att synas så mycket som möjligt på ett bra sätt. Men gör det utan att spendera pengar. I dagens digitala värld så kan man nå långt utan att betala för en massa annonser som har tveksamma resultat.
Du vill även här hålla kommunikationen äkta och inte fokusera på perfektion. Entreprenören behöver självklart vara förberedd, men perfektion är aldrig ett bra mål.
Det entreprenören konstant behöver göra är prata om företaget, varför det finns och vilka problem man vill lösa. Vet företaget vad folk vill ha så behöver entreprenören lyfta fram det. Målet är att skapa ett emotionellt band och intresse. Om hen får ett bra mottagande så kommer det hjälpa företaget.
Varför detta tillvägagångsätt?
Saken är den att de tidiga stegen i varumärkesbyggande är en ganska trygg plats att befinna sig på. Det är fortfarande inom stadiet för “drömmar”. Men ett varumärke byggs i hur potentiella kunder ser företaget. Det finns bara så mycket som ett företag kan göra för att påverka kunden.
Men människor vill köpa från människor. Företag där entreprenören mer eller mindre gömmer sig missar en gyllene möjlighet. En stor del i ledarskap är att finnas där ute och prata om företaget.
Du vill, som sagt, skapa ett emotionell band och visa företagets mänskliga sida. Då finns det inget bättre sätt än att lyfta viktiga personer som kan leda företaget framåt.
Sammanfattning
I början av ett företag bör man fokusera på bygga relationer med potentiella kunder. Man behöver synas och höras där målgruppen befinner sig. I en värld som blir mer och mer uppkopplad så vill inte människor något hellre än att köpa från riktiga människor.
Därför behöver du fokusera på grundarens eller entreprenörens personliga kommunikation. Om marknaden reagerar positivt så har företaget en större chans att överleva. Men gör dig själv tjänsten att inte slösa en massa tid och resurser på fel saker. Som att ta fram ett komplett koncept för företagets varumärke. Det är helt enkelt för tidigt och du har viktigare saker att göra.