Del 3 i vår exportguide för småföretagare. Se del 2: Analysera exportmarknaden

Med intern analys och resurser i bagaget är du redo att vända blicken utåt och välja marknad. Hur ska du tänka här?

Det lätt att bli ivrig och tänka lite för högt om den egna kapaciteten när hela världen ligger för ens fötter. Kom ihåg! Export är en långsiktig satsning som kräver uthållighet och därför är färre uppstartsmarknader att föredra. Fördela resurserna så du kommer i mål.

Mitt första råd är att starta med 1-3 marknader och få igång dem innan du tar nästa steg.

Mitt andra råd är att välja de marknader som liknar oss där kundens önskemål och referensramar påminner om våra. Norge är en bra marknad att starta med som dessutom vår största handelspartner. Man kan säga att Skandinavien är en bra början. Du övar upp dina färdigheter i internationell handel på nära håll. Kulturellt är vi lika nog för produkten, men olika nog för att ge en utmaning i mötena. Du får du in rutinerna och lär dig spelet. Du lär dig att gå innan du börjar springa.

Har du många besök från utlandet på hemsidan? Är det någon marknad som sticker ut bland förfrågningarna? Det kan också vara värt att titta på. Men gå inte över ån efter vatten, vinnare är den som är långsiktig. 

Så här ser statistiken ut, Norge ligger på första plats tätt följd av Tyskland. Finland på fjärde och Danmark på femte plats. Tre fjärdedelar av Sveriges varuexport går till Europa.

Mitt tredje råd är att göra en marknadsundersökning både generellt och specifikt. Ta reda på som mycket som möjligt om landet. Sök information online, prata med ditt nätverk och de organisationer som finns, börja med det större perspektivet. Sök sedan fram information mer specifikt inom ditt produktsegment. Hur stor är marknaden? Vilka produkter köps mest och varför? Skiljer de sig från eller liknar dina? Prisläget? Hur paketeras de? Hur säljs de och var? Leveranser? Online? Vilket varumärke är starkast och varför? Ha ögon och öron vidöppna, var nyfiken och ta reda på så mycket du kan och sträva efter att förstå kunden. När du väl har kartan klar ser du om det finns någon lucka för dig och ditt erbjudande. När du bestämt dig, är det dags för lite säkerhetstänk!

Del 4: Administration, certifieringar, tillstånd, varumärkesskydd


Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.