Socialbakers har gjort sina mätningar genom att bland annat räkna antal följare samt antal interaktioner, medan Smampion använder sig av en skala mellan 1 och 100 baserat på faktorer som antal följare, inlägg per dag, responsgrad och engagemangsgrad med mera. Alla Sveriges företag på sociala medier finns inte med i listorna, men låt er ändå inspireras av de lyckade exemplen ni kan hitta där.
Enligt Socialbakers är det största varumärket i Sverige, mätt utifrån antal följare, Spotify. Listan över de tre största varumärkena i Sverige mätt utifrån antal interaktioner toppas av Apollo Sverige, följt av Ridestore.
Enligt Smampions senaste mätning är de tre bästa Facebook-sidorna i Sverige följande:
• Edåsdalen
• Dalecarlian Horse Adventures
• Ramkvilla Outdoor Acticity
Tips! Bland de 20 största varumärkena på Facebook, enligt Socialbakers mätning, var foto/bilder det absolut vanligaste sättet att kommunicera på, följt av videos. Läs mer här om möjligheter med att kommunicera och marknadsföra visuellt.
Det största varumärket på Twitter i Sverige, mätt utifrån antal följare, är SAS. SAS kvalar även in på topp tre-listan över de största varumärkena sett utifrån antalet interaktioner, men ledande inom den kategorin är Unibet Sverige.
Smampions mätning visar att följande tre varumärken är bäst på Twitter i Sverige:
• Läkare utan gränser
• StockholmGlobeArenas
• Göran Strand
Tips! Twitter-kontona ovan, även om deras poäng låg på 91-92 av 100, hade inte lika höga poäng som varken de ledande Facebook-sidorna eller Instagram-kontona. Tips tillhörande dessa konton var bland annat att publicera inlägg oftare, använda sig av fler känslouttryck (till exempel genom utropstecken) samt att fundera mer på inläggens längd.
Socialbakers har tyvärr inga aktuella mätningar gällande de största kontona på Instagram, men Smampion har listat de bästa Instagramkontona. Topp tre ser ut såhär:
• Oatly
• Fontana Food
• Höganäs kommun
Tips! Ni lade kanske märke till att två av tre namn ovan är matrelaterade. Detta är ett tydligt exempel på vikten av att välja rätt sociala medier-kanal för sitt syfte. Vi äter även med ögonen, brukar det heta, och vad kan då få kunder att vilja köpa mer av en matrelaterad produkt än att få se den?
Genom att besöka några av kontona vi har listat kan du få inspiration till hur just ditt företag som bäst kan använda sig av Facebook, Twitter eller Instagram. Hur ska ni kommunicera med era kunder? Hur ska ni få dem engagerade och intresserade av just er? Svaren kan finnas hos de lyckade företagskontona på sociala medier idag.