Hur kommunicerar man så att det inte upplevs som om man bara ”spammar” ut reklam?
Hur tillför man istället något som människor vill ha?
Grundläggande bör dina inlägg vara nätverkande och tillföra ett socialt värde.
1. Bekräfta andra
Alla vill bli sedda och bekräftade. Gilla, kommentera och dela andras inlägg! Peppa och visa att du bryr dig! Bjud in till dialog genom att ställa frågor! På så sätt lär du dig också mer om hur människor tänker och kan tillfredsställa dina kunders behov bättre.
2. Var generös med din kunskap och inspiration
Ge enkla tips och råd utifrån din kompetens! Då märks det också vad du kan. Var inte rädd för att människor inte ska vilja anlita dig eller köpa din bok. Smakprov på det du gör väcker snarare lusten att köpa.
3. Dela länkar och filmer
Dela med dig av intressanta artiklar som rör ditt område! Då hjälper du till med omvärldsbevakning och signalerar samtidigt något om vad som intresserar dig. Det smartaste sättet att göra reklam är att visa vem man är och vad man står för.
Dela med dig av filmer som berört eller roat dig och berätta varför! Människor vill bli berörda.
4. Storytelling
Berätta om ditt liv eller något du läst, koppla det till något du vill säga och i förlängningen också sälja! Berätta om dina misstag och vad du lärt dig av dem! Berättelser signalerar dina värderingar, skapar igenkänning och samhörighet. Kanske blir någon nyfiken på att anlita dig.
Kan intressera dig: Storytelling som marknadsföring - 5 tips
5. Koppla ihop människor
Om du tror att några av dina kontakter skulle ha nytta av att lära känna varandra kan du föreslå att de möts eller följer varandra. Det kan leda till att andra också inbegriper dig när de matchar ihop människor. Nätverkets grundtanke är att vara sammankopplad med något större än en själv och om du fortsätter att ge, kommer du att få något tillbaka.