Employer branding har blivit ett allt viktigare område för både stora som mindre företag och organisationer. Många har dock svårt att hitta rätt och känner stor osäkerhet inför hur man ska ta sig an utmaningen att både vara och framstå som en attraktiv arbetsgivare. Under 2018 kommer sociala medier, transparens och medarbetarna bli allt mer viktiga för att bli framgångsrik i sitt arbete med employer branding.
Nya förutsättningar med sociala medier
Vi har de senaste 10 åren sett en av de största beteendeförändringarna i mänsklighetens historia. Sedan smartphonen tillsammans med sociala medier intagit samhället har människors beteenden ändrats radikalt.
Idag spenderar genomsnittssvensken över en timme per dag på sociala medier och vi lever en stor del av våra liv på Internet. Det ställer både nya krav men ger också nya möjligheter till arbetsgivare. Vi har bland annat kunnat se hur start-ups rekryterat framgångsrikt och byggt starka employer brands enbart med hjälp av sociala medier och utan betydande resurser.
Vad är då skillnaden som gör skillnaden och att sociala medier blir ett värdefullt verktyg?
Sociala medier skapar transparens
En nyckelfaktor till framgångsrik employer branding är transparens och det första ni behöver göra är att identifiera er transparens. Vi har idag som privatpersoner blivit betydligt mer transparenta i och med våra digitala liv och därmed ställer vi också nya krav på våra potentiella arbetsgivare kring deras tillgänglighet och vilken sorts information och bemötande vi förväntar oss från dem.
Utmaningen med transparens är att alla verksamheter behöver identifiera vad det innebär för just dem. Att endast se leenden och tummar upp från en arbetsplats är inte längre ett trovärdigt uttryck utan vi behöver också dela med oss av de utmanande delarna av vår verksamhet på rätt sätt. Var gör vi egentligen skillnad och hur påverkar vår gärning vår omgivning? Hitta er ärliga story och kommunicera den på ett genuint sätt så blir ni inte bara mer transparenta utan också mer tillgängliga och attraktiva.
Medarbetarna avgörande
Det personliga varumärket är idag viktigare än någonsin. Vi granskar idag både kunder, leverantörer, kandidater men även framtida chefer på LinkedIn och hur vi uppfattas som arbetsgivare kommuniceras till stor del genom våra medarbetare.
I egenskap av varumärkesambassadörer är era medarbetare företagets ansikte utåt och er främsta tillgång i arbetet att bygga ett starkt och hållbart employer brand. Genom att hjälpa dem bygga sina personliga varumärken bygger ni således också företags employer brand - samtidigt som ni bibehåller och utvecklar era främsta talanger.
Så accelererar du ditt employer brand 2018
Vinnarna på arbetsmarknaden är de som lyckas skapa inflytande och en stark närvaro på nätet i allmänhet och sociala medier i synnerhet för det är där människor, inklusive era kandidater, spenderar sin tid. Sociala medier som redskap är helt avgörande såväl nu som i framtiden och en utmärkt plattform att bygga en hållbar fördel gentemot era talangkonkurrenter. Genom transparens och era medarbetare kan ni bli en arbetsgivare som sticker ut och talar direkt och ärligt med kandidaterna ni behöver.