Att samla kunder eller medarbetare till en gemensam matlagningsaktivitet har länge varit ett populärt val för såväl konferenser som kickoffer, kundmöten och kundkvällar. Att laga mat ihop har onekligen många fördelar, inte minst ur ett gruppdynamiskt perspektiv. För att få ut mesta möjliga av er matlagningsaktivitet gäller det att tänka till innan, gå in i aktiviteten med rätt inställning och att vara öppen för hur aktiviteten kan påverka samspelet mellan deltagarna.

Att laga mat tillsammans i grupp, under ledning av en duktig kock, är en av de företagsaktiviteter som ökat snabbast i popularitet på senare år. Många som provat på att befinna sig i ett professionellt kök tillsammans med kollegor och kunder får mersmak på möjligheten att, på kort tid och med relativt enkla medel, hamna i ett nytt sammanhang som erbjuder en ny rollfördelning och identitet utanför deltagarnas komfortzon.

– Antalet aktörer som erbjuder matlagningsaktiviteter för företag har ökat snabbt i takt med att populariteten växt. Matlagningskunskaperna, den pedagogiska förmågan och förmågan att analysera gruppdynamiken varierar mellan olika företag. Det finns exempelvis kockar som är jätteduktiga på att laga god mat, men som saknar förmågan att föra vidare sina kunskaper till andra. Min rekommendation till företag som överväger att boka in en matlagningsaktivitet är därför att ta referenser och noga undersöka hur lång erfarenhet olika aktörer har av matlagningsevent för företag, säger Peter J Skogström, kock på Slottsparkens Mat & Vin, som arrangerar matlagningsevent för företagsgrupper, ett företag han driver tillsammans med sin fru Marie Skogström.

Bra aktivitet för företag som vill fördjupa kundrelationer

Han uppmanar också företagsgrupper som genomfört matlagningsaktiviteter tidigare att fråga vilka teman som erbjuds. Med hjälp av olika inriktningar på maten och influenser från olika kök kan matlagningsaktiviteter erbjuda nästintill oändliga variationsmöjligheter, utifrån säsong, tycke och smak. Under våren och sommaren är matlagningsaktiviteter med fokus på grillad mat exempelvis populära.

– En erfaren matlagningseventarrangör ska kunna få deltagarna att känna sig avslappnade och hemmastadda, även i ett kök som är okänt för dem och i gruppkonstellationer de inte är vana vid. Matlagning har en förmåga att förena människor, vi har ju alla en relation till mat. Just därför är en matlagningsaktivitet ett av de absolut bästa aktivitetsvalen för företag som vill fördjupa relationen med sina kunder eller andra samarbetspartners, säger Peter J Skogström.

Passa på att njuta av den avslappnade atmosfären

I samband med en matlagningsaktivitet delas en större grupp oftast in i smågrupper som var och en ansvarar för en rätt. Genom att göra gruppindelningen med eftertanke och kombinera deltagare som kompletterar varandra kompetens- och personlighetsmässigt lyfts aktiviteten till nya nivåer. Om ni genomför matlagningsaktiviteten som ett kundevent är det viktigt att varje grupp innehåller minst en representant från värdföretaget.

– Matlagningsaktiviteten genomförs ofta på kvällstid mitt i veckan. Ett tips är att inleda aktiviteten senast 17.00. Att laga flera rätter och därefter njuta av en god middag tar uppskattningsvis mellan fem och sex timmar, så var noga med att avsätta ordentligt med tid. Den avslappnade atmosfär som uppstår när man lagar mat tillsammans med medarbetare, kunder och andra samarbetspartners är ett perfekt tillfälle att kombinera nytta och nöje och ofta också en riktigt bra investering, säger Peter J Skogström.

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.