En av de största kritiska punkterna, enligt rapporten, är det starka fokus som läggs på pris vid upphandlingar. Hela 73 procent av företagen uppger att de ogärna deltar i upphandlingar där priset står i centrum, en ökning från 58 procent vid den senaste undersökningen i mars 2021. Enligt Ulrica Dyrke, jurist och näringspolitisk expert på Almega, har denna utveckling skapat frustration bland företagen.

– Det går dessvärre åt fel håll i detta avseende och företagen verkar faktiskt uppgivna. Som att allt handlar om pris och inte kvaliteten i leveransen, säger Dyrke. Hon påpekar också att bristen på uppföljning av krav och kvalitet under kontraktstiden bidrar till problemet.

Almegas rapport visar att 44 procent av alla upphandlingar i Sverige avser tjänster. Trots detta upplever många företag att kraven i upphandlingarna ofta är irrelevanta och inte anpassade till branschen. Företagen efterfrågar istället krav som tar hänsyn till den specifika branschens förutsättningar och behov.

– Kravställandet är avgörande, både för att leverantörerna ska kunna lägga affärsmässiga anbud och för att offentlig sektor ska få sina behov tillgodosedda, förklarar Dyrke. Hon betonar även vikten av en bättre dialog mellan den offentliga sektorn och näringslivet för att kunna hantera dessa utmaningar.

Almega föreslår flera åtgärder för att förbättra upphandlingsprocessen, inklusive ett förbättrat kravställande, utvecklad dialog med leverantörerna och en mer aktiv uppföljning under kontraktstiden. Enligt Dyrke skulle detta leda till mer affärsmässiga och kvalitetsinriktade upphandlingar, något som skulle gynna både offentlig sektor och tjänsteföretagen – och samhället i stort.


Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.