När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Ulrica Dyrke, jurist och näringspolitisk expert på Almega
Allt fler svenska tjänsteföretag deltar i offentliga upphandlingar, enligt en ny rapport från Almega, men orsaken till denna ökade aktivitet verkar snarare bero på företagens behov av att överleva i lågkonjunkturen än att de ser långsiktig affärsnytta i processen. Rapporten, baserad på en enkät med över 1 000 tjänsteföretag, belyser flera utmaningar inom offentlig upphandling som fortsatt står i vägen för en mer effektiv och kvalitativ process.
En av de största kritiska punkterna, enligt rapporten, är det starka fokus som läggs på pris vid upphandlingar. Hela 73 procent av företagen uppger att de ogärna deltar i upphandlingar där priset står i centrum, en ökning från 58 procent vid den senaste undersökningen i mars 2021. Enligt Ulrica Dyrke, jurist och näringspolitisk expert på Almega, har denna utveckling skapat frustration bland företagen.
– Det går dessvärre åt fel håll i detta avseende och företagen verkar faktiskt uppgivna. Som att allt handlar om pris och inte kvaliteten i leveransen, säger Dyrke. Hon påpekar också att bristen på uppföljning av krav och kvalitet under kontraktstiden bidrar till problemet.
Almegas rapport visar att 44 procent av alla upphandlingar i Sverige avser tjänster. Trots detta upplever många företag att kraven i upphandlingarna ofta är irrelevanta och inte anpassade till branschen. Företagen efterfrågar istället krav som tar hänsyn till den specifika branschens förutsättningar och behov.
– Kravställandet är avgörande, både för att leverantörerna ska kunna lägga affärsmässiga anbud och för att offentlig sektor ska få sina behov tillgodosedda, förklarar Dyrke. Hon betonar även vikten av en bättre dialog mellan den offentliga sektorn och näringslivet för att kunna hantera dessa utmaningar.
Almega föreslår flera åtgärder för att förbättra upphandlingsprocessen, inklusive ett förbättrat kravställande, utvecklad dialog med leverantörerna och en mer aktiv uppföljning under kontraktstiden. Enligt Dyrke skulle detta leda till mer affärsmässiga och kvalitetsinriktade upphandlingar, något som skulle gynna både offentlig sektor och tjänsteföretagen – och samhället i stort.
Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.