Från och med den 13 december 2024 börjar nya och skärpta regler för produktsäkerhet gälla inom EU/EES vilket också berör Sverige. Den nya förordningen, (EU) 2023/988 om allmän produktsäkerhet, även kallad GPSR (General Product Safety Regulation), syftar till att förbättra säkerheten för produkter som inte omfattas av specifik harmoniserad EU-lagstiftning. Exempel på produkter som påverkas är möbler, sportutrustning, kläder, smycken och barnprodukter som barnvagnar och nappar, skriver Konsumentverket.

Fokus på e-handel och ökad spårbarhet

En betydande förändring i GPSR är att e-handel och ny teknik får en större roll, samtidigt som kraven på produktsäkerhet skärps. Företag som tillverkar eller säljer produkter inom EU måste nu ha interna processer för att säkerställa att deras varor är säkra. Kraven gäller både fysiska och digitala försäljningskanaler, vilket innebär att även online-marknadsplatser måste anpassa sig. Plattformarna behöver bland annat ha rutiner för att ta bort farliga produkter och se till att konsumenter får tillgång till korrekt produktinformation.

— Det är klart att GPSR lagen kommer att påverka oss e-handlare på flera plan. Utmaningarna med att uppdatera produktinformation och säkerställa korrekt spårbarhet kan kännas överväldigande, särskilt med tanke på den stora mängden produkter vi hanterar. Men det är också en möjlighet att stärka kundernas förtroende och säkerställa att vi följer de högsta standarderna för produktsäkerhet, kommenterar Tony Hörnberg på Caseonline och tillägger:

 Vi arbetar för närvarande intensivt med detta och anser att regelverket är något otydligt, men vi får kontinuerlig utbildning för att hålla oss uppdaterade om vad de nya bestämmelserna innebär för vår bransch.

Strängare krav på produktspårbarhet och konsumentinformation

En viktig aspekt i de nya reglerna är skärpta krav på spårbarhet. Tillverkare måste se till att deras produkter kan identifieras genom märkning med tillverkarens adressuppgifter. Dessutom måste tillverkare säkerställa att alla relevanta myndigheter får information om produktens säkerhetsrisker och eventuella olyckor som uppstår. Vid distansförsäljning, till exempel via nätet, ställs även nya krav på att säljarna ger mer utförlig produktinformation, inklusive säkerhetsvarningar.

Konsumentskydd vid återkallelser

Om en produkt måste återkallas på grund av säkerhetsproblem, blir företagen skyldiga att erbjuda konsumenterna minst två alternativ: reparation, utbyte eller återbetalning. Detta stärker konsumenternas rättigheter och innebär att de får större möjlighet att välja den lösning som passar dem bäst.

Tonys tips till e-handlare

  • Översyn av produktkatalogen: Gå igenom alla produktkategorier och säkerställ att de uppfyller de nya säkerhetskraven. Dokumentera eventuella risker, och ange certifieringar som CE-märkning tydligt på produktsidan.
  • Spårbarhetsinformation: Se till att varje produkt har fullständig information om tillverkaren och ”ansvarig person inom EU”, inklusive elektroniska kontaktuppgifter.
  • Kommunikation med leverantörer: Arbeta nära era leverantörer för att samla in den nödvändiga informationen och säkerställ att de förstår vikten av att följa GPSR
  • Intern utbildning: Utbilda teamet för att säkerställa att alla är medvetna om de nya lagkraven och vet hur de ska implementera dem i praktiken.
  • Produktmärkning: Informera leverantörer om korrekt produktmärkning samt skapa ett eget system för märkning av produkter.
  • Produktsidan: Implementera en design som tydligt presenterar GPSR-information samt eventuella varningssymboler under varje produkt på hemsidan.

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.