Vi lever i en visuell tid, inte minst i och med internet och de sociala mediernas framväxt. Sociala medier är som allra oftast väldigt visuella; tänk bara på Instagram, Pinterest och Youtube så förstår ni, men det gäller även andra sociala medier. De har sina egna logotyper, ikoner och färgval och användaren förväntas mer eller mindre att lägga upp någon form av profilbild, hen kan ladda upp bilder direkt i sitt flöde och ofta ”gilla” och ”dela” andras bilder.

Att leva i en visuell tid kräver också kunskap om möjligheter (och tillhörande fallgropar) med att kommunicera visuellt. Tyvärr är många gånger kunskapen om visuell kommunikation varken särskilt bra eller prioriterad i företag. Nedan ges en introduktion till visuell kommunikation och dess potential för företag.

Vad är visuell kommunikation?

Generellt sett kan visuell kommunikation förstås som ett samlingsbegrepp för all information och kommunikation som vi kan ta in genom vår syn. När man talar om visuell kommunikation menar man dock för det mesta inte i första hand skriven text (även om det kan vara en del av den visuella kommunikationen, se punkt fyra). Oftast talar man istället om bilder, men det kan lika gärna röra sig om videos/rörliga bilder, typsnitt, färg, design/layout och tabeller/grafer med mera. Använda på ett genomtänkt sätt kan visuella element effektivisera er information och gynna er marknadsföring i sociala medier.

Här kommer fyra grundläggande punkter om visuell kommunikation att presenteras. Dessa kan vara bra att veta om när ni arbetar med visuella medel i exempelvis sociala medier.

1. Visuella element påkallar uppmärksamhet

Det finns en uppsjö av forskning som visar på att visuell kommunikation i högre grad än det skrivna ordet påkallar uppmärksamhet och skapar intresse. Genom att utnyttja visuella element i era sociala medier kan ni därför snabbt få fler besökare, fler ”gilla-markeringar” och fler ”delningar” – helt enkelt mer uppmärksamhet. Visuella element är dessutom lättare att komma ihåg än skriven text. Posta alltså bilder och få uppmärksamhet och bli ihågkomna!

Kom ihåg: Tänk alltid på vad ni skapar uppmärksamhet med. Ett visuellt element som inte talar sanning, som vilseleder eller som är av dålig kvalitet blir också hågkommet. All publicitet är inte alltid bra publicitet.

2. Bilder, videos och färg talar till våra känslor

Att se något påverkar oss ofta starkare än att enbart läsa om något, vilket också medför ett djupare engagemang för det som visas än i det som berättas skriftligt. Färger har extra stor inverkan på våra känslor. Lär er av reklamvärlden och engagera människor genom rätt användning av bilder och färger.

Se även: Så påverkas du av olika färger

Kom ihåg: Gå inte till överdrift. Det är till exempel inte alltid uppskattat med för personliga bilder och videos – håll er på en lagom personlig nivå när ni kommunicerar visuellt med era kunder.

3. Seeing is believing

Vad skulle du tro mest på: en vän som skickar en bild eller video på Barack Obama på en restaurang i småstad eller en kompis som enbart skriver samma sak till dig? Det är ingen slump att dagstidningar alltid är ute efter bilder att publicera i samband med extraordinära händelser, eller att produktreklam som oftast är (ibland helt och hållet) visuell. Vi tror helt enkelt oftare på det vi kan se med våra egna ögon. Vill du få potentiella kunder att förstå att just ditt företag har det bästa att erbjuda av en vara eller en tjänst – visa det!

Kom ihåg: Visa inte alltid allt. Vad är syftet med sociala medier-kontot? Vill ni till exempel få fler människor att besöka er hemsida? Ger ni dem då alla bilder, videos och texter de behöver bara genom ert sociala medier-konto kan chansen minska att de lockas vidare till ert huvudsakliga forum.

Lästips! Guide hur du bygger ett varumärke

4. Visuella element är pedagogiska

Behöver företaget informera om något som är långt och kan vara krångligt att läsa? Visa det om möjligt i bilder, videos och med färg. Den pedagogiska aspekten av visuell kommunikation kan hjälpa er att nå ut till målgrupper och potentiella kunder som ni tidigare har haft svårare att nå ut till.

Kom ihåg: En bild säger mer än tusen ord – på gott och ont. Bara för att ni vet syftet med bilden är det inte helt säkert att mottagaren kommer att göra det. Tydlighet är alltid viktigt. I många fall kan det allra mest pedagogiska vara en bild som kommer med en tillhörande och beskrivande text.

Till sist: Kvalitet är A och O vad gäller såväl skriven text som bilder. Visuell kommunikation av dålig kvalitet kommer att skapa uppmärksamhet på ett negativt sätt och är varken trovärdig, pedagogisk eller talar (gott) till våra känslor. Förutom det är det bara att ge sig ut och upptäcka det visuellas makt redan idag!


Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.