Bygga varumärkesmedvetenhet för ökad framtida försäljning

Det kan låta som en felaktig strategi att följa, men det är faktiskt viktigt att fortsätta att annonsera till de 95% av kunderna som ännu inte är redo att köpa din lösning för tillfället. Många företag tror att det är bättre att bara annonsera till de 5% som är i marknaden för en lösning och glömmer de resterande 95% av kunderna. Företagen tänker något i stil med "varför annonsera och slösa pengar på kunder som inte kommer att spendera pengar idag?".

Även om det kan låta logiskt, säger “95% regeln” annorlunda. Eftersom de flesta företag följer liknande strategi gällande de 5% av kunderna som redan är ute efter en lösning, blir annonsering mycket dyrare då alla tävlar om deras uppmärksamhet.

Nyckelpunkten i “Ehrenberg-Bass-teorin” är att skapa varumärkeskännedom och höja medvetenheten bland de 95% av kunderna som inte är redo för ett köp ännu, men som kommer att göra ett köp i framtiden.

Varför annonsera till kunder som inte är aktiva köpare?

Annonser hjälper ditt företag att bygga varumärkesmedvetenheten och få en mental koppling till dina kunder, att ditt företag har tillgång till lösningen på deras problem. Det kan även vara problem som kunden ännu inte är medvetna om att de har. Men när de slutligen letar på marknaden efter en lösning, kommer de undermedvetet att tänka på er först. Eftersom ert företag sticker ut från de andra och redan har nått deras undermedvetna.

Målet är att alltid vara "top of mind" tidigt i köpresan, då andra företag jagar den mindre publiken på 5% som är aktiva köpare. Konsekvent annonsering över tid gör att ditt företag känns mer bekant och du bygger bättre kundförtroende. Så när de börjar söka aktivt efter en lösning så är ert företag det första kunden kommer att tänka på. Eftersom du har byggt medvetenhet och förtroende över en längre tid än konkurrenterna lyckats med.

Minnesvärd annonsering

Det räcker inte att bara annonsera till dina kunder. För att dra nytta av “95% regeln” måste din annonsering även vara minnesvärd för att bli "top of mind" hos kunden. Några strategier att använda för minnesvärd annonsering är följande:

  • Varumärkesidentiteten måste vara tydlig och konsekvent över alla kanaler för att vara minnesvärd.

  • Storytelling med känslomässigt innehåll skapar djupare kopplingar mot varumärket.

  • Unik och värdefulla lösningar, vad gör dina lösningar unika mot konkurrenterna?

  • Närvaro på kanaler, använd kanaler där din målgrupp spenderar mycket tid.

Ju mer människor som vet om ditt varumärke och ju bättre du visar hur du kan hjälpa dem på ett personligt och känslomässigt sätt, desto mer kommer ditt varumärke att sticka ut från konkurrenterna. Det innebär att när de är ute efter en lösning på sina problem, kommer de att tänka på ditt företag först. Vilket gör er som företag till den som blir "top of mind"-lösningen i branschen.

Fastän endast 5% av kunderna är redo att göra ett köp just nu, finns de återstående 95% som kan bli potentiella kunder i framtiden. När de aktivt söker efter en lösning och är redo att göra ett köp.

Källa: https://www.sidmarketing.com


Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
1 kommentarer
2024-05-16 00:35
JR.s B2B
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.