De flesta företag är idag medvetna om hur viktigt det är att synas på sökmotorer och sociala medier. Många spenderar därför stora pengar på sökmotoroptimering, content marketing och annonsering via sociala medier. Något som inte alls anammas av lika många är däremot användargenererat innehåll, så låt oss prata om det!

Vad är användargenererat innehåll?

Användargenererat innehåll härstammar från det engelska ordet user-generated content. Även förkortat UGC. För att fåordigt beskriva användargenererat innehåll så är det digitalt innehåll som skapats av konsumenter. T.ex. recensioner, artiklar, bilder och inlägg på sociala medier.

3 sätt att använda UGC

Det finns en mängd olika sätt som du kan anamma användargenererat innehåll i din digitala marknadsföring. Nedan tipsar jag om en handfull av dem:

1. Recensioner – Den kanske vanligaste formen av användargenererat innehåll är kundrecensioner. Något som verkligen bör vara en del av din marknadsföringsstrategi med tanke på att dryga två tredjedelar av konsumenterna inte genomför ett köp förens de läst ett positivt omdöme om ett företag.

Oavsett om du tillhandahåller produkter eller tjänster är det därför av största vikt att samla in och visa upp recensioner på din webbplats. Att använda dem i sociala medier är också fördelaktigt för att öka antalet försäljningar.

Här ser du hur företaget Embed Social har använt recensioner i en Facebookannons:

Embed Facebook

2. Gästartiklar – Att låta dina kunder skriva gästartiklar på din webbplats är ytterligare ett sätt att öka såväl försäljning som engagemang. Inte nog med detta så kan även gästartiklar resultera i bättre placeringar på Google och andra sökmotorer. Något som i sin tur leder till att ännu fler (potentiella kunder) besöker din webbplats!

Ett företag som verkligen använt sig av denna strategi är SEMrush. Förutom att sälja ett kraftfullt marknadsföringsverktyg låter de också sina användare bidra med innehåll till deras blogg. Något som har gjort att både deras verktyg och blogg är bland de populäraste inom området.

3. Videos – På samma sätt som du kan uppmana dina kunder att lämna recensioner eller bidra med gästartiklar till din företagsblogg, kan du också be dem att bidra med videos av olika slag. Något som den amerikanska jätten Target verkligen lyckades med i sin kampanj ”Acceptance”.

Under 2010 donerade nämligen företaget 500 miljoner dollar till utbildning. Man lovade däremot att bidra med ännu mer pengar om deras kunder skickade in videoklipp på sig själva när de öppnade sina antagningsbrev till universitet.

De med bäst reaktioner fick dessutom medverka i deras reklamfilm som hjälpte Target att uppmärksamma sin filantropiska kampanj:

Så, vad väntar du på? Anamma användargenererat innehåll och låt dina kunder sköta marknadsföringen åt dig!

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.