Vare sig du representerar ett företag som försöker öka räckvidden och försäljningen, eller är en användare som starkt ogillar idén om ännu en social plattform som introducerar reklam, är detta stora nyheter. Vi vet att detta kommer att förändra sättet vi ser på reklam, precis som Google och Facebook lyckades med för ett par år sedan. Vi vet också att detta kommer att påverka de 300 miljoner människor som använder Instagram världen över. Vissa kommer inte att tycka om förändringen, medan andra kommer att uppskatta att transparensen ökar på sociala medier, då företag tidigare har betalat ägare av stora Instagramkonton för sponsrade inlägg. Just därför är åsikterna delade mellan de som helt enkelt inte vill se reklam och de som ser positivt på att det blir enklare att särskilja vad som är reklam och vad som inte är reklam. Men då tjänsten tidigare har testasts under en längre period i Storbritannien och USA framstår det som ganska självklart att Instagram ville vara säkra på att de inte skulle förlora användare på grund av detta.
- Den viktigaste anledningen för företag att börja använda reklamfunktionen på Instagram är att människor har fullt fokus medan de går igenom sin feed. Till skillnad från reklam i TV och tidningar som allt mer ignoreras av konsumenten är det en stor fördel att kunna leverera relevant innehåll till människor på en så naturlig plattform, vilket är en process vi även såg när Facebook introducerade sponsrade inlägg, säger Mads Bukholt, Managing Director Nordics på CupoNation.
Som företag ser vi fyra avgörande delar som du behöver tänka på för att bemästra den nya annonseringsfunktionen på Instagram:
1) Var tidig och börja nu – före dina konkurrenter. Precis som de tidiga dagarna med Facebook och Google AdWords är priserna väldigt billiga för närvarande. Det gör att du kan testa tjänsten på ett mer aggressivt sätt än andra plattformar, då kostnaden per klick är så pass låg.
2) Var autentisk och leverera relevant innehåll med hög kvalitet som inte förstör användarens upplevelse. Som vi nämnde ovan fäster användarna stor uppmärksamhet vid vad de ser på Instagram. Det är därmed viktigt att innehållet håller hög kvalitet, når den rätta målgruppen och gör det på ett så naturligt sätt som möjligt.
3) Ta tillvara på de avancerade segmenteringsmöjligheterna. Du kan nå användare genom bland annat geografi, intressen och utbildning. En restuarangägare kan nu exempelvis rikta en bild på en köttbit till köttälskare – allt inom en radie på 500 meter.
4) Var säker på att landningssidan är optimerad för mobilen. Det låter enkelt, men är något som flera företag har missat hittills. Det är viktigt att förstå att all trafik från annonserna kommer att vara mobil och därmed behöver man vara redo att konvertera den trafiken på bästa möjliga sätt.
Vi har tidigare kunnat se att svenska företag är långsamma med att anpassa sig till den här typen av förändringar. Därmed tror vi att fler internationella företag kommer att kunna konkurrera på ett bättre och smartare sätt på den svenska marknaden, vilket medför att de tar över en avsevärd del av vår försäljning och export.
På CupoNation experimenterar vi alltså redan med annonseringen i de länder där det är möjligt. I ett tidigt stadie har vi kunnat utläsa att det är ett effektivt sätt att nå nya målgrupper och vi har inte sett några negativa kommentarer från kunderna. Det är snarare det motsatta, då det verkar som att delningen av kvalitetsbilder (även om de är sponsrade) utgör en ny kärna på Instagram och är själva anledningen till att plattformen är så populär bland användarna.