Som företagare eller konsult gäller det att snabbt och tydligt visa potentiella kunder/uppdragsgivare hur man kan göra skillnad. Ett sätt som fortfarande funkar väldigt bra, trots allt prat om att papperssamhället är dött, är att ha en vass konsultprofil/ett vasst CV.

Har du ett CV eller en konsultprofil? Hur ser den ut? Vilket typsnitt använder du? Har du ett lämpligt foto som förmedlar rätt känsla? Är profilen/CV.t uppdaterad eller har den förvandlats till ett parkeringshus där du skriver in alla uppdrag och utan att tänka på saken låter antalet sidor växa i takt med uppdragen?

Min erfarenhet är att många konsulter/företagare är obekväma i rollen att ”sälja” in sig och ofta låter ALLT de gjort finnas med i konsultprofilen/CV:t i tron att ju mer desto bättre. Man vill inte skryta men ändå på något sätt synas för att bli utvald, men vet inte hur man gör. Ett annat kapitel är konsultprofilens layout som inte alltid är så genomtänkt – och redan här kan man ha förlorat ett uppdrag.

I dagens brusiga värld gäller det att sticka ut genom att snabbt och tydligt visa på sin expertis och vilken skillnad man kan göra. Här är lite tips hur du kan jobba för att alltid ha en uppdaterad och vass profil/CV:

1. Samla ALLA dina arbetslivserfarenheter i ett enda dokument – detta kallar jag ”CV-skafferi”. Du går in i CV-skafferiet och plockar, beroende på behov och efterfrågan, fram olika relevanta produkter (kvalifikationer). Skapa fyra kolumner, från vänster till höger: 1/Sort (dvs Utbildning/kurser o likn., 2/uppdrag, 3/arrangör/skola och 4/tidsperiod (månader och årtal).

Gör det till en vana att så detaljerat som möjligt beskriva de olika uppdrag du utför åt olika kunder, notera även vilka branscher du jobbar med. Är du IT-konsult är det bra om du specificerar all teknisk kompetens/uppdrag. Beskriv den kompetens och de kvalifikationer som krävdes för att framgångsrikt klara av uppdraget.

Har du ett eget CV-skafferi som du regelbundet fyller på behöver du inte komma ihåg alla detaljer. När nya behov uppstår går du bara in i CV-skafferiet och letar rätt på de ”burkar” du behöver för att anpassa konsultprofilen/CV:t beroende på var du skall skicka det.

Missa inte: Vass mall för att upprätta avtal med konsult

2. Gör en inventering av dina styrkor och svagheter. Be 4–6 pålitliga personer (vänner och f.d. arbetskamrater) besvara frågor som: Vad ser du som mina starkaste sidor? Hur skulle du beskriva mig för andra? Vad tycker du att jag borde utveckla?

Försök sprida ut vilka du ber hjälpa dig svara på dessa frågor så att du täcker in olika delar av ditt liv och inte bara vänder dig till kompisgänget som känt dig i många år eller arbetskamrater från samma team.

3. Gå igenom svaren från din självinventering. Kanske hjälper svaren dig att komma på vilken typ av uppdrag det är som passar dina talanger och styrkor bäst?

4. Gör en lista över vilken typ av uppdrag du tycker det är roligast att jobba med. Samt vilken typ av uppdrag det är som hamnar längre ner på din önskelista. Vad är det du brinner för? Vilken typ av uppgifter känner du glädje (eller motstånd) inför?

5. Inled din konsultprofil med att skriva en kort professionell sammanfattning över vem du är. Upprepa inte allt som står i uppdragsbeskrivningarna, formulera om eller nämn relevanta saker som inte fick plats i konsultprofilen. Vad vill du att uppdragsgivaren skall komma ihåg när de läst din sammanfattning?

6. Välj ett modernt typsnitt. Att använda det klassiska typsnittet ”Times New Roman” (TNR) i sin konsultprofil/CV år 2017 sänder en signal om att personen som skrivit konsultprofilen/CV:t inte hängt med i utvecklingen – vilket kan innebära att personen är ”gammal” (dvs inte uppdaterad) även inom andra områden.

Att använda Times New Roman i ditt CV är som att dyka upp på en anställningsintervju iklädd joggingbyxor(sweatpants) säger en person som dagligen arbetar med att välja typsnitt till kommersiellt inriktade texter. Du visar din potentiella chef att du inte funderat på vilket intryckt du ger. Och intryck är inte helt oviktigt när man skall sälja in sig till en uppdragsgivare.

7. Snygg layout och tydliga rubriker bidrar också till att ge ett bra intryck men framförallt medverkar det till att din konsultprofil blir mer lättläst.

8. När du skriver din konsultprofil vill arbetsgivaren snabbt få en känsla för om du har relevant erfarenhet och kompetens. Beskriv därför mycket mer detaljerat än om du skrev att vanligt CV vilka arbetsuppgifter du haft på dina olika uppdrag.

9. Använd inte pronomen (jag, min och liknande) i din konsultprofil/CV. Skriv sammanfattningen i tredje person (Pernilla har…..) 

10. Beskriv genom några konkreta exempel vilka resultat du åstadkommit. Kan du precisera dina resultat i procent eller pengar är det extra bra. Att använda framgångshistorier är ett effektivt sätt att fånga en uppdragsgivares uppmärksamhet.

11. Ordspråket ”Övning ger färdighet” stämmer även in på konsultprofiler/CV. Det gäller därför att träna på att skriva en bra profil. Skriv och skriv om. Flera (många) gånger. Låt minst en betrodd person läsa din konsultprofil och be om feedback. Man kan såklart även ta hjälp och att låta en utomstående expert skriva profilen

12. Använd dig av ett BRA foto. Se gärna lite glad ut – hur ser du ut när du hälsar på en framtida storkund? Lite förväntansfullt glad tänker jag. Stå framför en neutral bakgrund iklädd normala arbetskläder.

Till sist, glöm inte att stavningskontrollera din konsultprofil och att alltid anpassa din konsultprofil/ditt cv efter uppdraget du söker. Det är här som CV-skafferiet kommer in i bilden. Och lägg in en klickbar länk till din LinkedIn-profil, hur du jobbar med LinkedIn-profilen kommer jag skriva om i nästa artikel.

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.