Tipsa gärna om dina favoriter i kommentarerna.
10. Walk in closet/fridge (2009)
Varumärke: Heineken
Byrå: Tbwa
En film som på ett roligt sätt visar skillnaden mellan män och kvinnor, något alla kunde skratta åt.
9. Points of View (1986)
Varumärke: The Guardian
Byrå: Boase Massimi Pollitt
Vänstertidningen The Guardian gjorde kampanjen för att stärka sin position genom att visa att de tittar på varje perspektiv i en berättelse.
8. 1984 (1984)
Varumärke: Apple
Byrå: TBWA\Chiat\Day
Självaste Ridley Scott var med och tog fram reklamen för Apples PC, Macintosh. Filmen varken visade eller beskrev produkten, eller framhävde dess fördelar. Den berättade bara på ett dramatiskt sätt vad Apple stod för vilket skapade stor förväntan.
7. The Get Away Car (2017)
Varumärke: Volvo
Byrå: Forsman & Bodenfors
Livet passerar snabbt förbi och många fokuserar så mycket på karriären att de riskerar att missa livet och aldrig få skörda frukterna av det hårda arbetet. Det är precis det som denna reklamfilm med stor precision lyckas förmedla.
6. Bear (2000)
Varumärke: John West
Byrå: Leo Burnett
Den klassiska björnfighten har delats om och om igen.
5. Life is Short (2002)
Varumärke: Xbox
Byrå: BBH London
Reklamen, även kallad "Champagne", sändes för att marknadsföra den europeiska lanseringen av Xbox. Den fick snabbt många klagomål och förbjöds den 4 juni 2002.
4. The man your man could smell like (2010)
Varumärke: Old Spice
Byrå: Wieden+Kennedy
Från gammal gubbparfym till ett hett varumärke. Teamet bakom kampanjen började undersöka och upptäckte att 70% av kvinnorna köpte mäns toalettartiklar och spann vidare på det. Försäljningen dubblades på bara fem månader.
3. Cog (2003)
Varumärke: Honda
Byrå: Wieden+Kennedy
Det är något visst med dominobrickor som faller. I denna fängslande reklamfilm får vi istället se bildelar. “Isn’t it nice when things just work?” är den avslutande repliken som lanserar Honda Accord.
2. Unsung Hero (2014)
Varumärke: Thai Life Insurance
Byrå: Ogilvy & Mather
I denna känslosamma reklamfilm går en god mans gärningar obemärkta förbi. Tills en dag då han själv och andra börjar se resultatet.
1. The Epic Split feat. Van Damme (2013)
Varumärke: Volvo Lastvagnar
Byrå: Forsman & Bodenfors
Av många rankad som en av de bättre reklamfilmer som någonsin gjorts. Vi är beredda att hålla med.
Bonus: The Force (2011)
Varumärke: Volkswagen
Byrå: Deutsch
Denna skulle egentligen kunna hamna på en av de tio första placeringarna. Planerad att visas på amerikanska Super Bowl, lanserades den några dagar före på internet där den gick viral och sågs åtta miljoner gånger, innan den syntes på TV.
Det var vår lista, hur skulle din se ut? Skriv en kommentar.